Hassan Soodmand Afshar

Professor

Update: 2024-05-16

Hassan Soodmand Afshar

Faculty of Humanities / Department of English language

Ph.D. Dissertations

  1. نياز به ارزشيابي براي يادگيري: سواد ارزشيابي اساتيد زبان تخصصي و وضعيت آموزش زبان تخصصي در دانشگاه هاي ايران
    ناصر رنجبر 2022
    اين مطالعه ميزان سواد سنجش اساتيد زبان انگليسي براي اهداف آكادميك (EAP) يا زبان تخصصي، باورهاي آنها در مورد ارزشيابي، شيوه هاي واقعي ارزيشابي كلاس درس و دلايل عدم تطابق احتمالي را بررسي كرد. اين مطالعه همچنين نيازهاي دانشجويان و اساتيد ايراني را در كلاس هاي زبان تخصصي مورد بررسي قرار داد. علاوه بر اين، به دنبال درجه رضايتمندي فراگيران از آموزش و ارزشيابي زبان تخصصي بود. همچنين، اين مطالعه به بررسي مواد و روش هاي تدريس و ارزشيابي بكار گرفته شده در كلاس هاي زبان تخصصي ايران پرداخته است. داده ها از طريق پرسشنامه هاي نيازسنجي (سودمند افشار و موثق، 1395)، پرسشنامه سواد سنجش (مرتلر، 2003)، مصاحبه هاي نيمه ساختاريافته، چك ليست مشاهده كلاس درس و يادداشت هاي ميداني به دست آمده از نمونه اي متشكل از 436 دانشجوي دانشگاه جمع آوري شد. سي نفر از دانشجويان در مصاحبه شركت كردند. 27 نفر از اساتيد زبان و 23 نفر از اساتيد دروس تخصصي از جمله مهندسي، علوم پايه، علوم پزشكي و غيره كه از اين تعداد 28 نفر در فرآيند مصاحبه و مشاهده شركت كردند نيز مورد مطالعه قرار گرفتند. در اين مطالعه تركيبي توصيفي متوالي، داده ها به صورت كمي و كيفي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج آن نشان داد كه بين نيازهاي دانش آموزان و اساتيد بيشتر در گوش دادن و دستور زبان تفاوت معناداري وجود دارد و آنها درك نسبتاً مشابهي از نيازها داشتند. در مهارت هاي خواندن، صحبت كردن و نوشتن نزديك به نيمي از دانش آموزان از روش هاي تدريس و ارزشيابي راضي نبودند. همچنين 50 درصد از اساتيد از كتاب هاي سمت (سازمان مطالب و تدوين كتاب علوم انساني دانشگاه ها) و 35.7 درصد از جزوه استفاده كردند. علاوه بر اين، 93 درصد از اساتيد زبان تخصصي از اصول روش ترجمه گرامر(GTM) در آموزش خود استفاده كردند. يافته ها همچنين نشان داد كه تنها تعداد كمي از اساتيد زبان تخصصي سواد ارزشيابي و سنجش داشتند و رشته تحصيلي، مدرك دانشگاهي و دوره هاي آموزشي ارزشيابي پيش بيني كننده هاي آماري معنادار سواد ارزيابي اساتيد زبان تخصصي بودند. ناسازگاري بين باورها و عقايد در مورد ارزشيابي و شيوه هاي ارزشيابي در هر دو گروه اساتيد يافت شد كه دلايل متعددي براي آنها توسط شركت كنندگان ذكر گرديد. يافته هاي مطالعه حاضر ممكن است درك ما را از اهميت ارزشيابي زبان تخصصي ، سواد ارزشيابي و ع
    Thesis summary

  2. ثبتِ تأملي وقايع مدرسان ايراني زبان انگليسي و تـأثير آن بر رشد حرفه اي و تقويت هويت حرفه اي آنها
    شادي دنيايي 2020
    پژوهش حاضر ميزان آشنايي مدرسان زبان انگليسي ايراني با ثبت تأملي وقايع ، ميزان كمك كارگاه آگاهي سازي تعاملي به ثبت تأملي وقايع فردي و گروهي و ديدگاه شركت كننده ها به موانع ثبت تأملي وقايع و همچنين ميزان كمك كارگاه آگاهي سازي تعاملي به تدريس كلي مدرسان، رشد حرفه اي آنها و رشد هويت حرفه اي آنها بررسي كرده است. اين پژوهش به صورت كيفي انجام شده است كه داده هاي آن از طريق مصاحبه و ثبت وقايع وسط شركت كنندگان جمع آوري شده است. بدين جهت، 30 مدرس ايراني در مصاحبه اي رو در رو شركت كردند. سپس، از آنها درخواست شد كه يك ثبت تأملي وقايع به صورت فردي ويك ثبت تأملي وقايع به صورت جمعي قبل و بعد ازيك كارگاه هشت جلسه اي آگاهي سازي درجهت تدريس تأملي و نحوه ي ثبت تأملي وقايع داشته باشند.اين كارگاه بر اساس چهارچوب پيشنهادي ريچاردز (1995) و محتوايي برگرفته از مطالعه ي سودمند افشار )در حال چاپ( برگزار شد. داده هاي جمع آوري شده از طريق شيوه ي گراندد تئوري استقرايي )نظريه زمينه اي( تحليل شدند. نتايج حاكي از آن بود كه آشنايي شركت كننده هاي اين پژوهش با ثبت تأملي وقايع كه قبل از شركت در كارگاه بالا نبود ، بعد از آن بالا رفت و بعد از دو هفته اثري پايدار داشت. علاوه بر اين، ديدگاه شركت كنندگان نسبت به موانع ثبت تأملي وقايع به سه دسته ي موارد مربوط به مؤسسه ، موارد مربوط به مدرسان، و موارد مربوط به سيستم آموزشي تقسيم شدند. همچنين يافته ها ي پژوهش حاكي از آن است كه اين كارگاه بر رشد حرفه اي و رشد هويت حرفه اي مدرسان كه نتايج آن از طريق مصاحبه نيم ساختار يافته جمع آوري شد از طرق مختلف تـأثير داشت. سياست گذاران آموزش زبان انگليسي و همچنين مدرسان دوره هاي تربيت مدرس با سيستم آموزشي مشابه، مي توانند از نتايج اين پژوهش بهره بگيرند.
    Thesis summary

  3. بررسي آگاهي انتقادي معلمان زبان انگليسي و ايجاد هويت انتقادي آنها
    حسين موثق 2019
    اين پژوهش در دو فاز طراحي و اجرا شد. در وهله اول، اين پژوهش سطح فعلي آگاهي انتقادي معلمان انگليسي به عنوان زبان خارجي و همچنين نظرات آنها پيرامون بافت آموزشي كه در آن تدريس ميكنند و نيز نظر آنها در مورد كارهايي كه بايد انجام دهند تا آگاهي انتقادي آنها افزايش يابد را مورد بررسي قرار داد. اين مطالعه همچنين يه بررسي اينكه چگونه مولفه هايي مانند نقش جنسيت، سن، مدرك تحصيلي، سابقه تدريس و محل كار در آگاهي انتقادي شركت كنندگان پژوهش تفاوت ايجاد كرد پرداخت. بر اساس ادبيات مربوطه و نيز پرسشنامه هاي موجود، پرسشنامه اي تدوين گرديد كه شامل 21 مولفه ميشد كه متشكل از سه عامل بود. كه با استفاده از روش هاي آماري پيشرفته اي مانند تعيين عاملي تاييدي روايي آن محاسبه شد. سپس پرسشنامه توسط 913 معلم زبان مشغول به كار درموسسات مختلف پر شد. نتايج حاكي از آن بود كه در كل سطح فعلي آگاهي انتقادي معلمان بالاتر از متوسط بود اما آنها معتقد بودند كه محيط آموزشي كه در آن تدريس ميكنند آگاهي انتقادي را تشويق و تاييد نميكند. همچنين بر خلاف انتظارات،نتايج نشان داد كه مدرك تحصيلي معلمان را با توجه به آگاهي انتقادي آنها تمييز نميداد و نيز جنسيت متغيري بي اثر در اين زمينه بود. از 913 نفري كه پرسشنامه را پر كرده بودند، سيزده نفر در فاز دوم تحقيق شركت كردند كه ابتدا از آنها مصاحبه اي گرفته شد، سپس در دوره ي تربيت انتقادي معلم شركت كردند و در انتها دوباره در دو مرحله مصاحبه شدند. همچنين معلمين در سه مرحله مورد مشاهده قرار گرفتند. نتايج حاكي از آن بود كه شركت كنندگان دوره تربيت انتقادي را كاملا در تضاد با انتظارات خود از يك دوره ي تربيت معلم و متفاوت با تمامي دوره هايي كه در آنها شركت كرده بودند ميديدند. در حالي كه خود معلمين معتقد بودند كه ديد آنها نسبت به حرفه شان در نتيجه شركت در دوره تربيت انتقادي تغييز كرده ؛ اما در عمل همانگونه كه مشاهده شد، تغييرات چنداني در شيوه تدريس اكثر معلم ها ديده نشد كه ميتوان دليل آن را به عوامل بازدارنده اي كه معلمين مطرح كردند ربط داد. در نهايت تحليل داده ها نشانگر ظهور مشخصه هاي انتقادي در هويت حرفه اي معلمين بود.
    Thesis summary

  4. طراحي، اجرا و ارزيابي يك دوره ي رشد حرفه اي جهت معلمان زبان انگليسي ايران
    مهدي دوستي 2018
    هدف از انجام اين مطالعه، طراحي يك دوره ي ضمن خدمت بلند مدت جهت رفع نيازهاي اخير مربوط به رشد حرفه اي معمان زبان انگليسي ايران است. به همين منظور، جهت شناسايي نيازهاي رشد حرفه اي آنها، از 432 معلم مشغول به خدمت در دبيرستان هاي دوره ي اول متوسطه سراسر كشور وابسته به وزارت آموزش و پرورش، نياز سنجي انجام شد. در واقع، نيازهاي رشد حرفه اي معلمان، توسط پرسشنامه اي استاندارد و مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته، مورد مطالعه قرار گرفت. نتايج نيازسنجي نشان دادند كه دوره هاي ضمن خدمت معمولأ با بهره گيري از روش هاي سنتي مانند كارگاه هاي غير تعاملي و روش خود خوان به معلمان ارائه مي گردند. همچنين، محتواي دوره هاي ضمن خدمتي كه به معلمان ارائه مي گردد با نيازهاي واقعي آن ها هم خواني ندارد زيرا خود معلمان به ندرت در انتخاب محتواي دوره ها دخيل هستند. به علاوه، نتايج نشان داد كه در حاليكه دوره هاي ضمن خدمت معمولأ با بهره گيري از روش هاي سنتي به معلمان ارائه مي گردند، خود معلمان روش هاي تعاملي و مشاركتي مانند كارگاه هاي تعاملي، گروه مطالعاتي معلمان، يادگيري برخط، بازديد از كلاس همكار هم سطح و بازديدكلاس توسط همكار با تجربه تر را جهت رشد حرفه اي خود مفيد تر مي دانند. با بهره گيري از نتايج اين مطالعه، تركيبي از روش هاي تعاملي در قالب دوره ي ضمن خدمت بلند مدت جهت رشد حرفه اي معلمان انگليسي طراحي گرديد و در مدارس مختلف يكي از شهر كرمانشاه، به اجرا گذاشته شد. سپس، ميزان تأثير گذاري دوره بر رشد حرفه اي معلمان، توسط روش هاي گوناگون جمع آوري داده (پرشسنامه، مصاحبه نيمه ساختار يافته، و بحث گروهي متمركز) از افراد مختلف (معلمان، ناظران كلاس معلمان زبان انگليسي، و مدرسان دوره هاي ضمن خدمت)، مورد بررسي قرار گرفت. به علاوه، ميزان تأثير دوره بر پيشرفت دانش آموزان در درس زبان انگليسي، مورد مطالعه قرار گرفت. نتايج ارزشيابي دوره نشان داد كه دوره هاي ضمن خدمتي كه بر اساس نياز سنجي جامع و نظام مند از معلمان، طراحي و اجرا مي شوند، تأثير بسزايي بر دانش حرفه اي آنها و همچنين عملكرد آن ها دارد. يكي ديگر از يافته هاي اين پژوهش در خصوص شيوه ي ارائه ي مطالب در دوره هاي ضمن خدمت، اين بود كه احتمال موفقيت روش هايي كه در معلمان و متخصصان روحيه ي همكاري و همياري ايجاد مي كنند، بيشتر از ديگر روش هاست. همچنين، به منظور موفق
    Thesis summary

M.Sc. Theses

  1. بررسي ارتباط بين خودمختاري، تفكر بازتابي، نيازهاي روانشناختي بنيادين، سرمايه اجتماعي و يادگيري زبان دوم در زبان-آموزان ايراني
    مژده شعبان جهانيان 2021
    براي مشاهده رابطه ميان استقلال، تفكر بازتابي، ارضاي نيازهاي روانشناختي بنيادين، سرمايه اجتماعي، و فراگيري زبان دوم، طرح تحقيقاتي همبستگي و رگرسيون چندگانه انجام شد. در اين مطالعه، استقلال، تفكر بازتابي، ارضاي نيازهاي روانشناختي بنيادين و سرمايه اجتماعي متغيرهاي مستقل و فراگيري زبان دوم، متغير وابسته در نظر گرفته شدند. 200 زبان آموز از آموزشگاههاي زبان همدان، در ايت مطالعه شركت كردند. سن شركت كنندگان 18 تا 30 بود و بر اساس روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه هاي استقلال، تفكر بازتابي، ارضاي نيازهاي روانشناختي بنيادين و سرمايه اجتماعي، به شركت كنندگان داده شد. بعلاوه، محققان براي فراگيري زبان دوم ميانگين نمرات نهايي سه ترم متوالي زبان آموزان را جمع آوري كردند. يافته هاي مطالعه نشان داد كه هر چهار متغير مستقل مطالعه (استقلال، تفكر بازتابي، ارضاي نيازهاي روانشناختي بنيادين و سرمايه اجتماعي) با فراگيري زبان دوم در زبان آموزان ايراني ارتباط معنادار و مستقيم دارند و از بين آنها سرمايه اجتماعي قوي ترين پيش بيني كننده فراگيري زبان دوم است.
    Thesis summary

  2. بررسي رضايت شغلي، هدفمندي، سواد فناوري، سرمايه اجتماعي، مدرك دانشگاهي، جنسيت و عملكرد شغلي معلمان ايراني آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي با روش مدلسازي معادلات ساختاري
    امين مهرشاد 2020
    مطالعه پيش رو به بررسي رابطه بين رضايت شغلي، هدفمندي، سواد فناوري، سرمايه اجتماعي و عملكرد شغلي معلمان ايراني آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي، با بهره گيري از روش مدلسازي معادلات ساختاري، پرداخته است. در مجموع 218 معلم (122 زن و 96 مرد؛ 74 كارشناس و 144 كارشناس ارشد) از طريق نمونه گيري دردسترس انتخاب شدند. شركت كنندگان در موسسات خصوصي آموزش زبان در شهرهاي مختلف ايران، عمدتاً تهران و همدان، به تدريس زبان انگليسي اشتغال داشتند. ابزارهاي مورداستفاده جهت جمع آوري داده عبارتند از: (الف) پرسشنامه معلمان موفق ايراني زبان انگليسي توسط معافيان، استوار، گريفيتس و هاشمي (2019) جهت ارزيابي عملكرد شغلي، (ب) پرسشنامه رضايت شغلي معلمان ايراني آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي توسط سودمند افشار و دوستي (2015) بمنظور سنجش رضايت شغلي، (ج) پرسشنامه حصول اهداف توسط بارانيك، بارون و فيني (2007) براي اندازه گيري هدفمندي در حرفه تدريس، (د) پرسشنامه سواد فناوري آموزشي توسط آلبيريني (2006) جهت سنجش سواد فناوري، و (ه) پرسشنامه سرمايه اجتماعي توسط اونيكس و بولن (2000) بمنظور ارزيابي سرمايه اجتماعي. ابتدا به ساكن، شاخص هاي مدل پيشنهادي حكايت از برازشي غيرقابل قبول و درنتيجه مدلي غيرقابل قبول داشت. جهت اصلاح مدل پيشنهادي، روابط غيرمعنادار از مدل حذف شدند؛ نتايج حاصله نشان داد كه شاخص هاي مدل اصلاحي، به شاخص هايي مناسب تر و قابل قبول تبديل شدند، و درنتيجه مدل خوبي حاصل شد. بمنظور بهبود هرچه بيشتر مدل اصلاحي، تلاش شد تا متغيرهاي ديگري شناسايي و وارد مدل اصلاحي گردند كه روابط معناداري با متغيرهاي موجود دارند (يعني جنسيت و مدرك دانشگاهي). طبق نتايج، شاخص هاي مدل نهايي (عملكرد شغلي به عنوان متغير ملاك، و رضايت شغلي، هدفمندي، سواد فناوري، سرمايه اجتماعي، جنسيت و مدرك دانشگاهي به عنوان متغير پيش بيني كننده) برازشي كامل و دستيابي به مدلي بسيار خوب جهت توضيح داده ها (Chi-square/df = 1.66; GFI = .96; RMSEA = .06; CFI = .91; and PCFI = .52) را نشان مي دهند. همچنين، رضايت شغلي به عنوان قوي ترين پيش بيني كننده ي عملكرد شغلي معلمان ايراني آموزش زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي در اين مطالعه شناسايي شد.
    Thesis summary

  3. بررسي رابطه بين آگاهي انتقادي فرهنگي،هويت سازماني،خود كارآمدي،آموزش تأملي و عملكرد شغلي معلمان ايراني زبان انگليسي بر اساس مدلسازي معادلات ساختاري
    مهسا مرادي فر 2020
    پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين آگاهي انتقادي فرهنگي،هويت سازماني، حس كارآمدي،آموزش تأملي و عملكرد شغلي معلمان ايراني زبان انگليسي بر اساس مدلسازي معادلات ساختاري مي پردازد.بدين منظور، 300 معلم ايراني زبان انگليسي در موسسات زبانهاي خصوصي مختلف در استان هاي كرمانشاه و همدان براساس نمونهگيري در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ي آگاهي انتقادي فرهنگي) عطايي، بابايي، تقي پور بازرگاني ، 2017 (، پرسشنامه ي سنجش مقياس حس كارآمدي معلمان )اكبري و عابد نيا، 2009 (، پرسشنامه هويت سازماني )عظيمي 2012 ( و پرسشنامه آموزش تاملي) اكبري، بهزاد پور و دادوند ( را تكميل كردند. هم چنين، به منظور ارزيابي عملكرد شغلي معلمان ايراني زبان انگليسي، پرسشنامه ي ويژگي هاي معلمان موفق)معافيان و پيش قدم، 2009 ( در ميان 1500 زبان آموز زبان انگليسي از كلاسهاي همان معلمان به صورت تصادفي توزيع شد. براي تحليل داده ها، از روش آماري مدلسازي معادلات ساختاري استفاده شد. نتايح حاصل از اين پژوهش نشان داد كه تمام متغيير هاي مذكور در خصوص معلمان به جز متغيير آگاهي انتقادي فرهنگي عملكرد شغلي آن ها را پيش بيني ميكند.علاوه بر اين، نتايج بيانگر اين بود كه متغيير حس كار آمدي معلمان در پيش بيني عملكرد شغلي معلمان ايراني زبان انگليسي تاثير گذارتر هست. با توجه به يافته هاي حاصل از اين پژوهش، افزايش آگاهي انتقادي فرهنگي،هويت سازماني، حس كارآمدي،آموزش تأملي به منظور افزايش عملكرد شغلي معلمان ايراني زبان انگليسي توصيه مي شود.
    Thesis summary

  4. بررسي رابطهي بين هويت حرفهاي، هويت سازماني، خودكارآمدي، رضايت شغلي، استفاده ازراهبردهاي انگيزشي و عملكرد شغلي مدرسان ايراني زبان انگليسي: مدل سازي معادلات ساختاري
    بتول جمشيدي 2020
    سيستم هاي آموزشي نقش مهمي در پيشرفت يك جامعه دارند. از آنجا كه معلمان به عنوان اجزاي اساسي در سيستم آموزشي شناخته مي شوند، عملكرد بالاي آنها براي بهبود و توسعه آموزش اجتناب ناپذير است. بنابراين مطالعه حاضر به منظور بررسي ارتباط بين هويت حرفه اي، هويت سازماني، خودكارآمدي ، رضايت شغلي ، استفاده از راهبردهاي انگيزشي و عملكرد شغلي معلمان صورت گرفته است. دويست معلم ايراني زبان انگليسي به همراه هزارو چهارصد دانش آموزانشان در اين مطالعه شركت كردند. ابزارهاي پژوهش كه توسط معلمان تكميل شد شامل پرسشنامه هويت حرفه اي معلمان )ليو ، 2008 ( ، پرسشنامه هويت سازماني معلمان )عظيمي، 2012 ،) مقياس خودكارآمدي معلمان)تشنن موران و ولفولك ، 2001 (، پرسشنامه رضايت شغلي معلمان )سودمند افشار و دوستي، 2016 ،) پرسشنامه راهبردهاي انگيزشي )چنگ و دورنيه، 2007 ( بود. سپس پرسشنامه معلمان موفق انگليسي ايراني )معافيان ، استووار ، گريفيتس و هاشمي ، 2018 ( توسط شركت كنندگان دانش آموز براي ارزيابي عملكرد شغلي معلمان خود پرشد. مدل سازي معادلات ساختاري براي بررسي روابط علتي دربين متغيرها به كارگرفته شد.نتايج نشان داد كه هر پنج متغيرمستقل مطالعه رابطه مثبت ومعناداري با عملكرد شغلي معلمان دارند. علاوه بر اين ، مشخص شد كه رضايت شغلي قوي ترين پيش بيني كننده عملكرد شغلي معلمان است
    Thesis summary

  5. A Large-Scale Investigation into Language Learning Strategies Adopted by Successful and Less Successful Iranian EFL Learners and the Impact of Strategy Instruction on the Less Successful Learners’ L2 Achievement
    مهسا بيات 2019
    The present study explored Iranian EFL learners’ language learning strategy use and the impact of language learning strategy instruction on their L2 achievement. To this end, 1608 junior and senior EFL students participated in the study by completing Strategy Inventory for Language Learning (SILL) developed by Oxford (1990). Also, 30 participants, selected from among the participants of the study, sat a semi-structured interview. Moreover, 40 less successful EFL learners were selected to take part in the experimental phase of the study. The results obtained from descriptive statistics revealed a) Iranian EFL learners tended to adopt cognitive strategies most and compensation and memory strategies least, b) successful learners preferred metacognitive strategies most and cognitive strategies least, c) less successful learners used cognitive strategies most and memory and compensation strategies least, d) cognitive and compensation strategies were found to be the most and the least frequently used sub-categories of language learning strategies by all the participants of the study respectively, and e) Iranian EFL learners, overall, and successful learners were both medium strategy users. However, the less successful participants reported using language learning strategies with a relatively lower frequency. Moreover, the results of chi-square analyses indicated that there existed a significant difference between successful and less successful learners on their frequency of use of language learning strategies. Furthermore, the results of two Independent Samples t-tests and two separate Paired Samples t-tests showed that explicit strategy instruction had a significant positive effect on L2 achievement of less successful Iranian EFL learners as the participants in the experimental group significantly outperformed their counterparts in the control group.
    Thesis summary

  6. Exploring Iranian EFL Teacher's Perceptions of and Barriers to Professional Development
    شبنم قاسمي 2018
    The present study aimed at exploring Iranian EFL teachers’ perceptions of and barriers to professional development. To this end, 200 EFL teachers teaching at private language institutes in Sannandaj, Bijar, Hamedan, and Tabriz were selected as the participants of the study. First, a semi-structured interview was conducted with 50 participants of the study based on which two questionnaires of teachers’ Perceptions of PD (PDPQ) and Barriers to Teachers’ PD (BTPDQ) were developed and pilot tested with 82 similar EFL teachers to ensure the validity and reliability of the newly constructed instruments. They were then distributed among the participants of the study. The results of descriptive statistics of PDPQ revealed that participants have already attended teacher training course (TTC) ,as a method of PD, most frequently. The results of descriptive statistics of PDPQ revealed that the participants’ most prominent perceptions were found to be PD’s help in enhancing their pedagogical knowledge, improving students’ outcomes, and understanding weak and strong points of the teachers themselves and their colleagues. The results of descriptive statistics of BTPDQ also revealed that lack of motivation, lack of collegial support, and lack of organized plans for PD in language institutes were among the most prominent barriers impeding teachers’ PD. Furthermore, the results of Chi-square analyses indicated that there existed a significant difference between high-experienced and low-experienced teachers in terms of their perceptions towards PD. The results of the current study might contribute to policy makers and managers of language institutes to establish PD activities for their teachers which may lead in learners’ improvement in learning.
    Thesis summary

  7. عنوان: بررسي رابطه ي بين تمايل به برقراري ارتباط زباني، خودكارآمدي، خودتنظيمي و توانايي نوشتاري زبان آموزان ايراني زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي
    كيانوش خيرابادي 2018
    چكيده: هدف از مطالعه ي حاضر بررسي رابطه ي بين تمايل به برقراري ارتباط زباني، خودكارآمدي، خودتنظيمي و توانايي نوشتاري زبان آموزان ايراني انگليسي به عنوان يك زبان خارجي است. ابزار استفاده شده در اين پژوهش، پرسشنامه ي تمايل به برقراري ارتباط زباني تهيه شده توسط مك اين تاير، بيكر، كلمنت و كانراد (2001)، پرسشنامه ي خودكارآمدي طراحي شده ي اريكسون، سوكاپ، نونان و گرن (2016)، پرسشنامه ي خودتنظيمي تهيه شده توسط اونيل و هرل (1998) و تكليف دوم مهارت نوشتاري آيلتس آكادميك كمبريج بودند. داده هاي اين تحقيق از 200 زبان آموز ايراني زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي در آموزشگاه هاي زبان انگليسي همدان و سنندج گردآوري شد. اگرچه نوع مطالعه در اصل همبستگي و كمي بود كه شامل تكنيكهاي تحليل داده اي مانند همبستگي اسپيرمن، همبستگي چندگانه و رگرسيون چندگانه بود، اما از يك روش تركيبي هم استفاده شد. يعني علاوه بر پرسشنامه ي مقياس ليكرت، به منظور تركيب تفسير داده ها (Triangulation)، در اين پژوهش از مصاحبه اي نيمه ساختاريافته كه با 30 نفر از آزمودني هاي تحقيق كه به طور تصادفي انتخاب شده بودند نيز استفاده شد. نتايج نشان داد كه رابطه ي مثبت معنا داري بين تمايل به برقراري ارتباط زباني و توانايي نوشتاري زبان آموزان ايراني زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي وجود دارد. همچنين يك همبستگي مثبت معناداري بين خودكارآمدي و توانايي نوشتاري آزمودني ها يافت شد. به علاوه، نتايج حاكي از اين بود كه خودتنظيمي و توانايي نوشتاري افراد حاضر در مطالعه، ارتباط معنا دار مثبت داشتند. همچنين نتايج رگرسيون چندگانه نشان داد تمايل به برقراري ارتباط زباني، قوي ترين پيش بيني كننده ي توانايي نوشتاري زبان آموزان ايراني زبان انگليسي به عنوان يك زبان خارجي بود كه اين يافته با يافته هاي تحليل محتوايي مصاحبه ي نيمه ساختاريافته كه قبلا ذكر شد تاييد گرديد. تحليل عميق نتايج و بحث آن در پايان نامه ارائه مي شوند.
    Thesis summary

  8. بررسي رابطه بين رشد حرفه اي، آموزش تأملي، خود كارآمدي و عملكرد شغلي مدرسان زبان انگليسي
    سيده شيوا حسيني يار 2017
    چكيده: تحقيق حاضر به منظور بررسي رابطه بين رشد حرفه اي، آموزش تأملي، خود كارآمدي و عملكرد شغلي مدرسان ايراني زبان انگليسي، وهمچنين تاثير احتمالي اطلاعات فردي از جمله جنسيت بر نگرش آنان نسبت به متغيير هاي فوق صورت گرفت. بدين منظور، 150 مدرس سطح پيشرفته زبان انگليسي به پرسشنامه هاي آموزش تأملي زبان انگليسي تهيه شده توسط اكبري، بهزادپور و دادوند(2010)، حس خودكارآمدي معلم تهيه شده توسط تچمن موران و هوي (2001) و پرسشنامه ي ملزومات پيشرفت شغلي مدرسان ايراني زبان انگليسي تهيه شده توسط سودمند افشار، فاضلي منيع و دوستي(2017) پاسخ دادند. به علاوه، تعداد 550 نفر از زبان آموزان مدرسان مذكور به پرسشنامه ي ويژگي مدرسان موفق زبان انگليسي تهيه شده توسط معافيان و پيشقدم (2009) نيز پاسخ دادند. همچنين به منظور درك و بررسي عميق تر از اطلاعات بدست آمده توسط آمار كمي، يك مصاحبه ي نيمه ساختار يافته نيز توسط محقق مورد تهيه و تدوين قرار گرفت كه به وسيله آن تعداد 30 نفر از معلمان مورد مصاحبه قرار گرفتند . نتايج تحليل داده ها ازطريق شش ضريب همبستگي پيرسون، يك رگرسيون چند گانه و چهار تي تست نمونه مستقل اجرا شد. نتايج بدست آمده از طريق شش ضريب همبستگي پيرسون نشانگر رابطه معني داري بين: الف) آموزش تأملي و عملكرد شغلي مدرسان ايراني زبان انگليسي، ب) خود كارآمدي و عملكرد شغلي مدرسان ايراني زبان انگليسي، ج) نگرش مدرسان ايراني زبان انگليسي نسبت به رشد حرفه اي و عملكرد شغلي ايشان، د) آموزش تأملي و خود كارآمدي مدرسان ايراني زبان انگليسي، و) خود كارآمدي و نگرش مدرسان ايراني زبان انگليسي نسبت به رشد حرفه اي، و ه) آموزش تأملي و نگرش مدرسان ايراني زبان انگليسي نسبت به رشد حرفه اي، بود. به علاوه نتايج يك رگرسيون چند گانه نشان داد كه خود كارآمدي قويترين عامل پيش بيني كننده ي ميزان عملكرد شغلي مدرسان زبان انگليسي مي باشد. همچنين، نتايج چهار تي تست نمونه مستقل نشان داد كه جنسيت تفاوت معناداري بين مدرسان زبان انگليسي ايراني از لحاظ ديدگاه آنها نسبت به مبحث آموزش تأملي و خود كارآمدي ايجاد نكرد، اما موجب بروز تفاوت معناداري نسبت به مبحث رشد حرفه اي و عملكرد شغلي ايشان شد . نهايتا، با توجه به نتايج بدست آمده ازآمار كيفي، مدرسان ايراني زبان انگليسي همچنين اذعان داشتند كه رشد حرفه اي، آموزش تأملي و حس خودكارآمدي معل
    Thesis summary

  9. ارتباط ميان آگاهي فراشناختي از راهبردهاي درك شنيداري، هوش هيجاني، خودكارآمدي، سبك هاي يادگيري و درك شنيداري فراگيران زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي
    فرزانه سرلك 2017
    students' metacognitive awareness metacognitive awareness of listening strategies, learning styles, emotional intelligence, and self-efficacy seem as some crucial factors affecting listening comprehension. The present study of listening strategies, learning styles, emotional intelligence, self-efficacy, and listening comprehension of Iranian EFL learners. To this end, 230 Iranian EFL learners were selected as the participants of the study. The participants included both male (N=80) and female (N= 150) students. The students' age ranged from 21 to 30. For data collection purposes, the students filled out four questionnaires and took an IELTS listening comprehension test. The questionnaires included Metacognitive Awareness of Listening Questionnaire (MALQ) developed by Vandergrift, Goh and Mareschal (2006), Bar-On’s Emotional Quotient Inventory (EQ-i) questionnaire validated for Iranian Context by Soodmand Afshar and Rahimi (2016), Questionnaire of English Self-Efficacy (QESE) developed by Kim, Wang, Ahnb, Bong (2015), and Learning styles Inventory (LSI) developed by Kolb (1985). The results of the Pearson correlation revealed that Iranian EFL learners’ metacognitive strategy awareness was significantly positively correlated with their listening comprehension. That is, higher metacognitive strategy awareness resulted in higher scores in listening comprehension while lower metacognitive strategy awareness led to lower scores in listening comprehension. Higher scores in listening comprehension were associated with higher levels of emotional intelligence and lower scores in listening comprehension were related to lower levels of emotional intelligence. Therefore, emotional intelligence and listening comprehension were found to be significantly positively correlated. Also, as the results indicated, Iranian EFL learners’ self-efficacy and their listening comprehension were positively correlated. In other words, language learners with higher levels of self-efficacy outperfo
    Thesis summary

  10. باورها و عملكرد معلمان ايراني انگليسي به عنوان زبان خارجه
    زهرا قاسمي 2016
    Teachers’ beliefs are more important than their knowledge in determining how to describe tasks and problems. In fact, in comparison to knowledge, beliefs are stronger predictors of behavior Pajares (1992). However, in some occasions teachers do not act based on their beliefs. According to Borg (2003), although teachers’ beliefs do not always agree with their practices, their beliefs should be considered important because teachers’ beliefs affect directly their actual practices. Therefore, the present study investigated the difference between EFL teachers’ beliefs and their actual classroom practices. To this end, 210 Iranian EFL teachers (103 teachers from high schools and 107 from language institutes) participated in the study. The 45-item Likert-scale Beliefs About Language Learning Inventory (BALLI) developed originally by Horwitz, (1985) and validated by Kasraee Nezhad(2014) for the context of Iran and an observation checklist, devised by the researcher on a five-point Likert-scale and expert viewed, comprised the data collection instruments adopted in the current study. The results of matched t-test revealed statistically significant differences between beliefs of Iranian EFL teachers and their actual classroom practices. Moreover, the results of Independent Samples t-test indicated that the two groups of high school and language institute teachers were significantly different with regard to their beliefs on language learning. In addition, the results of Chi-square analysis demonstrated 43 out of 45 specific beliefs were significantly different from their actual classroom practices. In the light of the findings of the present study, educational policy makers and managers in both high schools and language institutes are recommended to introduce ways to raise teachers’ awareness of their beliefs to enhance their efficiency in their actual classroom practices.
    Thesis summary

  11. بررسي تطبيقي مراحل بلاغي بكاررفته در بخش هاي متدولوژي وسؤالات پژوهش مقالات علمي زبان شناسي كاربردي منتشرشده داخلي و بين المللي
    اعظم رنجبر 2016
    در سال هاي اخير بررسي كلي ژانر و بررسي ويژه حركات بلاغي موضوع پژوهش زبان شناسي كاربردي بوده است.اين پژوهش بر آن بود تا اين موضوع را بررسي كند كه آيا تفاوت معناداري در ميزان رويداد سؤالات پژوهش در بخش مقدمه و تفاوت معناداري درميزان رويدادمراحل بلاغي بكاررفته دربخش متدولوژي مقالات زبان شناسي كاربردي منتشر شده داخلي و بين المللي وجود دارد. به اين منظور 200 مقاله زبان شناسي كاربردي (100 مقاله از هر گروه )از 5 مجله بين المللي فهرست شده تامسون رويترزو 5 مجله ايراني فهرست شده ISCانتخاب شد. پس از تحليل بخش هاي مقدمه و متدولوژي به ترتيب بر اساس مدل 2004 CARSسوايلز ومدل حركات بلاغي 2006 ليم و استفاده از يك پرسشنامه نيمه ساخته توسط پژوهشگر و تأييد شده دو متخصص ارشد ايراني و خارجي در زبان شناسي كاربردي، و بررسي آماري خي 2, پژوهشگر دريافت كه هيچ تفاوت معنا داري در ميزان رويدادسؤالات پژوهش در بخش مقدمه وبه طور كلي هيچ تفاوت معناداري درميزان رويدادمراحل بلاغي بكاررفته دربخش متدولوژي مقالات زبان شناسي كاربردي دو گروه مقالات وجود ندارد.اما تفاوت هاي معنا داري در برخي حركات دو قسمت مقالات مشاهده شد.بر اساس نتايج سؤالات پژوهش در هر دو گروه از اهميت خاصي برخوردار بوده و تفاوت هاي مشاهده شده به دليل نوع پژوهش(پيكره يا تجربي)،رشته تحصيلي و گنجانده شدن برخي حركات در حركات پيشين يا پسين ديگر بود. نتايج اين پژوهش مي تواند براي نوشتن مقدمه، طراحي سؤالات پژوهش و طراحي متدولوژي مناسب مرتبط با سؤالات پژوهش مفيد واقع شود.
    Thesis summary

  12. رابطه بين باورها، سبك هاي يادگيري زبان، ابهام پذيري و مهارت شنيداري دانشجويان سال آخر كارشناسي زبان انگليسي دانشگاه هاي ايران
    دايان خاسمي 2016
    The purpose of the present study was to investigate the relationship among language learner beliefs, language learning styles, ambiguity tolerance and listening comprehension of Iranian senior EFL students. To this end, 487 senior EFL students from various universities in Iran took part in the study by completing the Beliefs about Language Learning Inventory (BALLI) developed by Horwitz (1987), Perceptual Learning Style Preference Questionnaire (PLSPQ) developed by Reid (1987), the Second Language Tolerance of Ambiguity Scale (SLTAS) developed by Ely (1995), and a listening comprehension test excerpted from listening part of IELTS book (Jakeman & McDowell, 1997). The participants were selected based on cluster random sampling. The reliability and validity of BALLI and PLSPQ questionnaires had already been established in EFL context by Kasraee Nejad (2014) and Reid (1995) respectively. Additionally, using Chronbach’s Alpha and factor analysis, the SLTAS questionnaire was found to have acceptable reliability and validity rates in Iranian EFL context. The results obtained from six separate Pearson Product Moment Correlations indicated that there was a significant positive correlation between a) learner beliefs and listening comprehension, b) learning styles and listening comprehension, c) ambiguity tolerance and listening comprehension, d) learner beliefs and learning styles, e) learner beliefs and ambiguity tolerance, and finally f) no correlation between learning styles and ambiguity tolerance of Iranian senior EFL students. Moreover, the results of multiple regression analyses demonstrated that ambiguity tolerance was a stronger predictor of listening comprehension. Since the results of this study indicated that learner beliefs, learning styles as well as ambiguity tolerance were all strong predictors of listening comprehension, it seems reasonable to suggest that EFL students try to grow more positive beliefs about L2 learning and the target language culture. Using
    Thesis summary

  13. بررسي نگرش مدرسان زبان انگليسي ايران به آموزش انتقادي و آموزش انعكاسي
    شادي دنيايي 2016
    The present study set out to investigate the relationship between perception of critical pedagogy (CP) and Reflective Teaching (RT) of Iranian EFL teachers; the possible effect of teachers' demographic information on their CP perception; the possible difference among university professors, school teachers and language institute teachers' CP. First, the CP Questionnaire developed originally by Pishvaei and Kassaian (2013) and modified by the researcher through adding some questions from Freire (1970) and the Reflective Teaching Questionnaire developed by Akbari, Behzadpour and Dadvand (2010) were piloted with 70 subjects similar to those of the present study and were subjected to factor analysis for validity purposes. Finally, the other instrument; Critical Pedagogy Classroom Observation Checklist, developed by the researcher consisting of 34 items on a Likert-scale was expert viewed to assure its validity. The obtained data were analyzed through running one-way ANOVA, Pearson Product Moment correlation, Factorial ANOVA, and four Independent Samples t-tests. The results of one-way ANOVA indicated there was a significant difference among three groups of EFL school teachers, language institute teachers and university professors in terms of their CP perception. That is to say, all the three groups of teachers supported CP principles although in different ways. In addition, the results of Pearson Product Moment Correlation indicated that there was a significant relationship between CP and reflective teaching. Also, the results of Factorial ANOVA showed that gender did not differentiate Iranian EFL teachers in terms of their CP perception. Furthermore, teaching experience was not found to differentiate Iranian EFL teachers in terms of their CP perception. However, academic degree was found to have significantly differentiated Iranian EFL teachers with regard to their CP perception. Moreover, it was found that gender, teaching experience and academic degree did not have an
    Thesis summary

  14. آموزش انعكاسي معلمان و تفكر انعكاسي زبان آموزان: بررسي موانع و مشكلات از ديدگاه معلمان زبان انگليسي به عنوان زبان خارجي
    مجتبي فراهاني 2015
    Reflective Thinking is considered as one of the essential elements which can help learners facilitate the language learning process (Kember et al., 2000). Also, reflective teaching is regarded as a necessary characteristic of efficient teachers (Akbari, 2007). The present study aimed at investigating the Iranian EFL teachers' perceptions of their own reflective teaching, the inhibitors to their reflective teaching, the inhibitors to their students' reflective teaching, and the impact of teaching experience and academic degree on their reflective teaching perception. To this end, 304 EFL teachers from private language institutes mainly in Hamedan and Malayer took part in the study by completing ʻEnglish Language Teaching Reflection Inventoryʼ developed by Akbari, Behzadpoor, and Dadvand (2010), Inhibitors to EFL Teachers' Reflective Teaching Questionnaire and Inhibitors to EFL Learners' Reflective Teaching Questionnaire with the last two questionnaires being developed and validated by the researcher. Besides, 60 EFL teachers selected on a voluntary basis sat an interview. After collecting the required data, the results of descriptive statistics indicated that (1) Iranian EFL teachers had medium level of reflective teaching, (2) three types of inhibitors to EFL teachers' reflective teaching were found and classified under three categories of ʻlack of knowledge inhibitorsʼ, ʻaffective and emotional inhibitors’, and ʻlanguage teaching institute inhibitorsʼ, and (3) three types of inhibitors to EFL learners' reflective teaching were also found and classified under three categories of ʻaffective and emotional inhibitorsʼ, ʻcognitive inhibitorsʼ, and ʻlearning situation inhibitorsʼ. The results of two-way ANOVA indicated both academic degree and teaching experience significantly differential Iranian EFL teachers with respect to their reflective teaching perception, but the interaction of academic degree and teaching experience exerted no impact upon their perception of ref
    Thesis summary

  15. بررسي رابطه ميان تمايل به برقراري ارتباط كلامي، خودتنظيمي، انگيزه با خواندن و درك مطلب انگليسي زبان آموزان ايراني
    كمال الدين طاهرنيا 2015
    The purpose of present study was to determine the relationships among willingness to communicate, self-regulation, motivation and reading comprehension. Also, this study attempted to explore which of the independent variables (SR, WTC, and motivation) could significantly predict EFL learners’ reading comprehension achievement. The subjects included 289 EFL learners at Kish-e-Mehr and IT institutes in Qazvin province. They were placed in three different levels of Advanced, Intermediate, and also Beginner based on Oxford Placement Test (OPT). They were asked to answer the following questionnaires: ‘Willingness to Communicate Questionnaire’ developed by Clément and Conrod (2001) and adapted by Ghanbarpour (2014), ‘Self-regulation Trait Questionnaire’ designed by O’Neil and Herl (1998) and adapted by Dehghan, Mirhassani and Akbari (2006), and ‘Motivation Questionnaire’ developed by Dörnyei (2009) and translated into Persian by Taguchi, Magid, and Papi (2009). In addition, three tests of KET, PET, and FCE in three levels of Basic, Intermediate, and Advanced devised by Cambridge ESOL Examinations were administered to the subjects of the study, respectively. In order to answer the first research question, Pearson product moment correlation was used, the results of which showed that there was statistically significant relationship among self-regulation, willingness to communicate, motivation and reading comprehension achievement. In order to answer the second question Multiple regression was used and it was found that self-regulation had the strongest contribution to explaining reading comprehension. Finally, The last research question sought to investigate if there was any significant relationship among self-regulation components (planning, self-checking, self-efficacy, and effort), and Iranian EFL learners’ reading comprehension. The findings showed that all the self-regulation components are positively correlated with reading comprehension achievement.
    Thesis summary

  16. تاثير آگاهي واژه شناختي و جنسيت بر توسعه لغات دانش آموزان دبيرستان در مدارس ايران
    علي قادري 2015
    The main aim of the present study was to evaluate the effect of morphological awareness instruction on the Iranian third grade high school students' vocabulary size development with gender as a moderating variable. Besides, this study sought to examine the difference in the effect of analytic (morpheme identification) and synthetic (morphological structure awareness) word formation approaches on EFL learners' morphoogical awareness. To this end , 66 (32 male and 34 female) students studying natural sciences and mathematics in Qorveh city in Kurdistan province took part in this study by completing the researcher adapted version of vocabulary Size Test (VST) primarily developed by Nation and Beglar (2007), and the Morphological Awareness Test (MAT) developed by McBride-Chang et al. (2005). The subjects had been selected via convenience sampling and were assigned into two groups-experimental (32students, 16 male and 16 female) and control (34 studnets, 16 male and 18 female). Using Chronbach's Alpha and factor analysis, the instruments were found to have acceptable reliability and validity rates. The experimental group received the instruction on morphological awareness, whereas the control group did not receive this instruction. The resuls of Two-Way ANOVA revealed that morphological awareness instruction had a statistically significan positive effect on the Iranian high school students' vocabulary size development. Furthermore, the results indicated that gender had no significant effect on the Iranian high school students' vocabulary size development. Moreover, the findings showed that the interaction of morphological awareness instruction and gender had no significant effect on the Iranian high school students' vocabulary size developlment.
  17. بررسي رابطه بين هوش هيجاني با تمايل به برقراري ارتباط كلامي، استقلال و موفقيت تحصيلي زبان آموزان ايراني زبان انگليسي
    نعيمه عرفاني مقدم 2014
    An investigation into the relationship among Iranian EFL learners’ Emotional Intelligence, Willingness to Communicate, Autonomy, and L2 achievement Abstract: The purpose of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence, willingness to communicate, autonomy, and L2 achievement of Iranian EFL learners. To this end, 150 EFL learners majoring in English at Bu-Ali Sina University in Hamedan, and Islamic Azad Univesity of Hamedan were selected as the subjects of the study. The subjects took Bar-On EQ-I questionnaire validated by Rahimi (2014), willingness to communicate questionnaire developed by MacIntyre et al. (2001), and completed a learner autonomy questionnaire based on the questionnaire by Conttia (2007), revalidated by Soodmand Afshar and Bastami (2012) for Iranian context, and also subjects’ GPAs were collected from the Registrar’s office of both universities. Using Cronbach’s Alpha and factor analyses, the willingness to communicate questionnaire was found to have acceptable reliability and validity rates. The results of five correlations indicated that there was a statistically significant: 1) positive correlation between emotional intelligence and willingness to communicate, 2) positive correlation between emotional intelligence and autonomy, 3) positive correlation between emotional intelligence and L2 achievement, 4) positive correlation between willingness to communicate and L2 achievement, 5) positive correlation between autonomy and L2 achievement. Furthermore, the results of the multiple regression analyses indicated that, willingness to communicate was the strongest predictor of L2 achievement of Iranian EFL learners followed by emotional intelligence. The findings of the study imply that learners, who enjoy emotional intelligence, willingness to communicate, and autonomy are higher achievers. The results as well as the implications of the study are discussed in more detail in the thesis.
    Thesis summary

  18. بررسي ارتباط بين تفكر انتقادي، تفكر انعكاسي و هوش عاطفي با مهارت گفتاري زبان آموزان ايراني زبان انگليسي به عنوان زبان خارجه
    مسعود رحيمي ملكشان 2014
    The purpose of the present study was to investigate the relationship among critical thinking, reflective thinking, emotional intelligence, and speaking ability of Iranian EFL learners. To this end, 150 EFL learners majoring in English at Bu-Ali Sina University in Hamedan, Kurdestan University and Azad University in Sanandaj were selected as the subjects of the study. The subjects took the California Critical Thinking Skills Test (CCTST) Form B, developed by Facione and Facione (1993), completed the Reflective Thinking Questionnaire (RTQ) developed by Kember et al., (2000), filled out the Bar-On (1997) emotional intelligence questionnaire, and sat an interview the results of which were checked by IELTS Speaking Skill Test. Using Chronbach’s Alpha and factor analyses the RTQ and Bar-On emotional intelligence questionnaire were found to have acceptable reliability and validity rates. The results of four separate multiple correlation analyses indicted that there was a statistically significant positive association: a) among critical thinking, reflective thinking, emotional intelligence, and speaking ability, b) among all fifteen components of emotional intelligence and speaking ability, c) among all fifteen components of emotional intelligence and critical thinking, d) among all fifteen components of emotional intelligence and reflective thinking of Iranian EFL learners. Furthermore, the results of four separate multiple regression analyses indicated that a) critical thinking was the strongest predictor of speaking ability followed by emotional intelligence, b) among the components of emotional intelligence, only reality testing strongly predicted speaking ability, c) among the components of emotional intelligence, self-regard, emotional self-awareness, and reality testing strongly predicted critical thinking, d) among the components of emotional intelligence, only self-actualisation strongly predicted reflective thinking of Iranian EFL learners. The findings imply that
    Thesis summary

  19. بررسي مشكلات مهارت گفتاري دانشجويان ايراني سال اول و سال آخر زبان انگليسي از ديدگاه خود ايشان و مدرسين زبان انگليسي
    احمد عساكره 2014
    : An Investigation into Iranian EFL Freshmen’s and Seniors’ Speaking Skill Problems from their own and English Instructors’ Perspectives Abstract: The present study aimed at investigating Iranian EFL freshmen’s and seniors’ speaking skill problems from their own and English instructors’ perspectives. Moreover, this study sought to investigate whether there were statistically significant differences between Iranian EFL freshmen’s and seniors’ points of view on their own speaking skill problems. In addition, the existence of a probable significant difference among Iranian EFL freshmen’s, seniors’ and instructors’ perspectives of speaking skill problems were investigated. To this end, 238 EFL students (i.e. 138 freshmen and 100 seniors) and 30 English instructors from Zanjan University, Bu-Ali Sina University, Shahid Chamran University, and Khoramabad University took part in the study. The subjects were selected based on cluster random sampling. Students’ and instructors’ age ranged from 19 to 30 and from 26 to 55, respectively. EFL freshmen, seniors and instructors filled out speaking skill problems questionnaire all of whose statements were negatively oriented on a Likert scale ranging from 1 (strongly disagree) to 5 (strongly agree), which was based on a speaking skill problems questionnaire developed by Irismet (2006). Using Chronbach’s Alpha and factor analyses the questionnaires was found to enjoy acceptable reliability and validity rates. To maximize the validity of the data, the data collection procedure was triangulated. That is, 30 EFL students (i.e. 15 freshmen and 15 seniors) and 10 English instructors participating in the study were randomly selected and interviewed based on a semi-structured interview. The results of interviews matched what the subjects reported in the questionnaire to a great extent. The results of descriptive statistics of the questionnaire indicated that Iranian EFL freshmen and seniors shared many of speaking skill problems. They beli
    Thesis summary

  20. رابطه ميان تفكر انعكاسي، اضطراب شنيداري، استفاده از راهبردهاي شنيداري و درك شنيداري فراگيران ايراني زبان انگليسي به عنوان زبان خارجه در سطوح متوسطه و پيشرفته
    رئوف حمزوي 2014
    Abstract: The purpose of the present study was to investigate the relationship among reflective thinking, listening anxiety, listening strategy use and listening comprehension of Iranian EFL learners. Besides, this study sought to examine the differences among intermediate, and advanced EFL learners regarding their reflective thinking, listening anxiety, and listening strategy use. To this end, 223 (106 intermediate and 117 advanced) EFL learners from private language institutes in Kermanshah province took part in the study by completing the Reflective Thinking Questionnaire (RTQ) developed by Kember et al., (2000), the Foreign Language Listening Anxiety Scale (FLLAS) developed by Kim (2000), the Listening Strategy Use Questionnaire developed primarily by Lee (1997), and a listening comprehension test selected from listening part of IELTS book ( Jakeman & McDowell, 1997). The subjects had been selected randomly and then screened to one of the two proficiency levels, intermediate (1–10), and advanced (11–20) based on their listening comprehension test scores. Using Chronbach’s Alpha and factor analyses the questionnaires were found to have acceptable reliability and validity rates. The results of six separate Pearson Product Moment Correlations indicted that there was a statistically significant: a) positive association between reflective thinking and listening comprehension, b) reverse correlation between listening anxiety and listening comprehension, c) positive relationship between listening strategy use and listening comprehension, d) negative association between listening strategy use and listening anxiety, e) positive correlation between listening strategy use and reflective thinking, and finally f) reverse relationship between reflective thinking and listening anxiety of Iranian EFL learners. Furthermore, the results of multiple regression analyses indicated reflective thinking was a stronger predictor of listening comprehension. Additionally, the results of M
    Thesis summary

  21. بررسي تأثير آموزش مستقيم راهبردهاي شنيداري و استفاده از منابع شنيداري فشرده بر تقويت مهارت شنيداري زبان آموزان ايراني
    مجتبي رمضاني 2014
  22. بررسي رابطه تأمل، جهت گيري هاي مديريت كلاس و ادراك معلمان زبان انگليسي از راهبردهاي يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان با دستاورد زباني دانش آموزان
    ندا ايزدي 2014
  23. بررسي عقايد و ويژگيهاي مدرسان انگليسي با اهداف ويژه و مدرسان عمومي: تفاوت ها و شباهت ها
    فرزانه كسرائي نژاد 2014
  24. بررسي انگليسي با اهداف ويژه رشته پزشكي در ايران: نيازهاي زباني دانشجويان يا توقعات اساتيد؟
    مريم سادات احمدي حسن آبادي 2014
  25. بررسي فعاليت هاي توجه بخشي (آگاه سازي) مربوط به دستور زبان و واژگان دوره هاي جديد آموزش زبان انگليسي
    محمد باقريه 2014
  26. بررسي باورهاي انگليسي به عنوان زبان خارجه و فراگيران انگليسي براي اهداف علمي نسبت به اجزاي زبان و موفقيت آنان در يادگيري اين اجزاء
    بهروز كلانتري 2013
  27. رابطه تفكر انتقادي، يادگيري خودتنظيمي و مهارت نوشتن در دانشجويان زبان انگليسي دانشگاه بوعلي سينا
    حسن رادي اربابي 2013