Faculty - دانشکده علوم انسانی
Professor
Update: 2024-11-21
Mehdi Sharifian
Faculty of Humanities / Department of Persian Language and Literature
P.H.D dissertations
-
بررسي و تحليل عناصر و مولفه هاي اسطوره هاي ايراني و سامي در ديوان انوري
ليلا رحيمي مهروان 2021اسطوره ، كهن ترين ميراث ارزشمند دورۀ باستان براي انسان است. روايتي از سرگذشت قدسي آدمي است كه از آغاز خلقت همراه او بوده و خود را در مظاهر گوناگون مربوط به تمدن نشان داده است و نشان از تمدن ، فرهنگ و خرد باستاني يك قوم و ملت دارد كه در طي هزاران سال ، سينه به سينه نقل و جمع آوري شده است. در شعر فارسي سدۀ ششم هجري ، با وجود بي مهري هايي كه به اسطوره هاي ايران باستان روا داشته اند ؛ قهرمانان حماسي و اسطوره اي ايران همچنان در شعر شاعران فارسي زبان مرسوم بود و انوري نيز از زمره شاعراني است كه رد پاي اساطير ايراني و انيراني در ديوان او قابل مشاهده است. اين پژوهش نشان داد كه انوري از عناصر حماسي و اسطوره اي به عنوان ست ادبي ، براي اثر بخشي بر ممدوح و غناي مديحه سرايي به نحو چشم گيري سود جسته است. و مضمون آفريني هاي او با چاشني اسطوره شعر او را متمايز از شاعران هم عصرش كرده است.
Thesis summary
-
تحليل و بررسي ولايت صوفيانه در آثار برجسته منثور عرفاني
شهلا عليه پور 2021بررسي آثار هجويري، قشيري و محمد غزالي مي تواند روشنگر عقايد كلي پيرامون مسئلة ولايت و ولي در تصوف اسلامي باشد؛ ازاين رو اين پژوهش با بررسي و تحليل نظريات اين سه تن و با نگاهي متن محور و رويكردي معرفت شناختي به شرح ديدگاه هاي ايشان دربارۀ ولايت مي پردازد و از سويي ديگر، به شيوۀ توصيفي ـ تحليلي و با نگاهي تطبيقي، در چهارچوب علمي و مستند به جمع بندي و ايضاح نظريات اين سه صوفي دراين باره پرداخته شده است. كشف المحجوب هجويري پس از شرح التعرف مستملي بخاري، نخستين كتاب به زبان فارسي در تصوف به شمار مي رود كه به صورت مستقل و مستوفي پيرامون مسئلة ولايت به بحث پرداخته است. نتايج حاكي از آن است كه در بيشتر مباحث مربوط به ولايت نظير تعريف ولي و ولايت، برتري نبوت بر ولايت و سيماي اولياء، تشابهات بسياري ميان ديدگاه هاي ايشان وجود دارد و افتراق نظر، حداقل است. هر سه، ولايت را شالودۀ تصوف و بالاترين درجۀ معرفت حق و اولياء را واسطۀ فيض هستي از مبدأ فياض به عالم مادون و واسطۀ هدايت خلق به سوي حق دانسته و بر محفوظ بودن ولي از ناحيۀ خداوند تأكيد دارند. تأييد و اثبات كرامات نزد هر سه مؤلف، عمدتاً مبنايي روايي و نقلي دارد و ايشان با استناد به دلايل نقلي، به بيان و اثبات جواز صدور كرامات از سوي اولياء مي پردازند. نزد ايشان كرامات، شرط ولايت نبوده، بلكه جزئي از مقام اولياء و مؤيد نبوت و رسالت انبياست. در راستاي مبارزه با سطحي نگري در شريعت و قرائت هاي واپس گرايانه از دين، هر سه صوفي به تجميع شريعت، حقيقت و طريقت مي پردازند؛ تا بدان جا كه منطق ايشان در رد يا قبول هر مسئله ا ي، مطابقت امور با اركان شريعت است و شريعت، معياري براي تشخيص ولي و صحت كرامت اوست. به چالش كشيدن فهم نادرست از شريعت به وسيلۀ غزالي، نوعي نگاه بديع نسبت به دين به شمار مي رود و او به عنوان يك متكلم متشرع در تجميع و تقريب شريعت، حقيقت و طريقت بيش از ديگران توفيق يافته است.
Thesis summary
-
جريان شناسي شعر نو در دهه هفتاد
بلال بحراني 2019شعر نو به لحاظ جريان شناسي به وسژه در دهه هفتاد از پر بارترين دوره هاي ادب معاصر مي باشد. در اين دوره سه جريان شعر نيمايي، شعر سپيد و موج نو مورد ارزيابي قرار گرفته است.
-
روايت شناسي بوستان سعدي
سيدشهاب الدين حسيني 2019پژوهش حاضر درپي ارائه ي تصويري از ماهيت راوي بوستان سعدي و به تبع آن مخاطبي است كه راوي در انتظار اوست. هدف، دريافتن سبك راوي براساس تحليل زباني كلام وي و تحليل اين مسئله است كه آيا راوي از جايگاهي بالا با لحني آمرانه و ناهيانه با مخاطب سخن مي گويد؟ يا در جايگاهي برابر مي ايستد و دغدغه هايش را بازگو مي كند و ترديدهايش را درميان مي گذارد؟ براي پاسخ به اين پرسش از سبك شناسي بهرهگرفتهشده است. تحليل سبك جمله هاي راوي بوستان (گفتمان راوي) براساس نظريه «وجهيت» از سبكشناس مشهور سيمپسون انجام شده است. مقاله با رويكردي زباني به تحليل سبك راوي و وجهيت جمله هاي او مي پردازد و به اين نتيجه ميرسد: وجهيت كلام راوي مثبت است. او مي داند دقيقا چه مي خواهد بگويد و مخاطب را به حرف شنوي توصيه مي كند. در اين سلوك، شگرد بلاغي تمثيل نيز بسيار موثر مي افتد و روايتي تعليمي تمثيلي كه هدفش ارشاد و اصلاح است آفريدهميشود. سبك راوي از جايگاهي كاملا مشخص (بالاتر) با بهره گيري از نقش كوششي زبان، مخاطب را بر آن مي دارد تا به دستورات عمل كند. اميد است كه مخاطب با عمل به اين دستورات، جهاني آرماني و اخلاقي بسازد.
-
بازتاب ادبيات صوفيانه ايراني در داستان هاي دهه 70و 80 نجيب محفوظ
طيبه اميريان 2016 -
تصحيح و تعليق مجموعه آثار نصيرا همداني
عبدالرضا نادري فر 2016خواجه نصيرالدين مسعود(محمود)بن حسن بيگ يزدگردي همداني، معروف به نصيرا همداني، يكي از شاعران خوش ذوق و قريحه ي استان همدان در دوره صفوي است كه تا پيش از اين رساله، شخصيت علمي و ادبي و آثار او چنانكه بايسته و شايسته اوست نزد اهل علم و ادب شناخته نبود و براي اولين بار اين رساله به معرفي اين شاعر و نويسنده كم نظير عهد صفوي و آثار او پرداخته و ضمن تصحيح و تعليق و شرح مبسوط ديوان وي، شامل: قصايد، قطعه ها، غزليات، رباعيات، دو بيتي ها و مفردات و نامه ها، رقعه ها، ديباچه ها و رساله هاي او براساس نسخ خطي متعدد معرفي شده و يا مختلف مكتوم مانده او در بخش هاي مخطوطات كتابخانه ها، به بررسي سبك شعري و زواياي ادبي و ابعاد هنري آثار او پرداخته است.
-
بررسي و تحليل انديشه هاي عرفاني شيخ احمد سرهندي
ميثم احمدي 2015شيخ احمد سرهندي ملقّب به امام ربّاني و مجدِّد ألفِ ثاني در قرن دهم هجري در هندوستان متولد شد و بعد از ورود به طريقت نقشبنديه به زودي به يكي از چهره هاي بارز اين سلسله بدل شد و جاني دوباره به اين طريقه بخشيد.نظريات تازه و نوين او در باب طريقت و سلوك و سياست تا كنون يعني حدود چهارصد سال پس از وي، هنوز هم الگوي پيش روي صوفيان و عارفان اين طريقت است.امام ربّاني به سبب عقايد جالب و جديدش ،بنيان گذار و رهبر مكتب و مسلكي جديد در سلسله نقشبنديه شد به گونه اي كه محققان، بعد از وي اين طريقت را با نام نقشبندية مجدِّديه مي شناسند.شيخ مجدِّد با آرا و عقايد ناب و نوين خويش نظر بسياري از محققان و مستشرقان و نهانگرايان اهل طريق را به خويش معطوف كرد.از جمله اين عقايد بحث انگيز و پر اهميت مي توان به نظرية وحدت شهود وي كه در برابر نظريه وحدت وجود شيخ ابن عربي مطرح شده بود ،اشاره نمودامام ربّاني همة عمر خويش را مصروف تبليغ شريعت و ترويج طريقت كرد.نقطة حساسيت او بدعت و نوآوري در عبادت بود و به شدت با هرگونه بدعتي مخالفت مي كرد..مكتب نوين امام ربّاني در ايران به وسيلة مولانا خالد نقشبندي و خلفاي بزرگ وي همچون شيخ محمد عثمان سراج الدين اول ،شناسانده و معرفي شد و به سبب تبليغات فراگير و ارشاد بي نظير او، طيفي گسترده از پيروان را بر گرد خويش جمع كرد؛ چنان كه مكتب شيخ ربّاني در ايران و كشورهايي نظير سوريه و تركيه و عراق با عنوان نقشبندية خالديه شناخته مي شود.اين مكتب در اين كشورها منشاء تحولات و نوآوري هاي بسياري در عرصة ادبيات و عرفان و طريقت و سياست شد.اين رساله جستار و پژوهشي در باب انديشه هاي عرفاني و كلامي شيخ احمد سرهندي است.در اين رسالة تحقيقي مي كوشيم تا به بررسي اجمالي عقايد بديع وي در زمينة عرفان وسلوك اسلامي بپردازيم و آن انديشه ها را مورد مداقّه و دقت بيشتري قرار دهيم بلكه راز نقش احياگرانه و رمز ماندگاري و تاثير گذاري او را بر جهان اسلام و طرايق عرفاني تا حدي روشن شود.اساس و اصل ما در اين پژوهش و تحليل، كتاب مكتوبات شيخ ربّاني است.
Thesis summary
-
جريانشناسي تطبيقي شعر پايداري فار سي در ايران، افغانستان و تاجيكستان (از جنبش مشروطيت تا سال 1385 هجري شمسي)
رضا چهرقاني 2014سه كشور ايران، تاجيكستان و افغانستان سه عضو جدا افتاده از پيكري واحد هستند كه بخش اعظم قلمرو جغرافيايي ايران قديم را تشكيل مي داد. زبان فارسي به عنوان محور اتصال اصلي اين جمع پريشان همچنان در هر سه كشور رواج دارد و آثار ادبي در قالب ها و مضمون هاي گوناگون، بدين زبان خلق مي شوند. از سوي ديگر تاريخ پرفراز و نشيب اين سرزمين ها كه جنگ هاي خانگي و خارجي متعددي را پشت سر نهاده و ساليان دراز تحت سيطرة انواع مختلف حكومت هاي استبدادي اعم از حزبي و فردي قرار داشته اند، منجر به شكل گيري نوع خاصي از ادبيات، كه امروزه آن را با نام ادبيات پايداري مي-شناسيم در اين كشورها شده است. عنوان ادبيات پايداري، معمولاً به آثاري اطلاق مي شود كه تحت تأثير شرايطي چون اختناق و استبداد داخلي، نبود آزادي هاي فردي و اجتماعي، قانون گريزي و قانون ستيزي، غصب قدرت و سرزمين و سرمايه هاي ملي و فردي و ... شكل مي گيرد. در اين پژوهش، آثار شعري پديد آمده به زبان فارسي در اين سه كشور از منظر ادبيات پايداري، در زمان تقريبيِ يكصد سال اخير، به صورت تطبيقي مورد بررسي قرار گرفته است. با توجه به قرابت هاي زباني، فرهنگي، تاريخي، سياسي و اجتماعي ميان اين سه كشور و تعاملات فرهنگي و ادبي كه از آغاز جدايي تا امروز بين آنها همچنان برقرار بوده است، جريان هاي شعر مقاومت، با گرايش هاي نسبتاً مشابهي، با وجود تفاوت هاي جزئي، در اين سه حوزة فرهنگي و جغرافيايي زبان فارسي شكل گرفته كه از شاخص ترينِ اين جريان ها، مي توان به جريان شعر پايداري چپ گرا (سوسياليستي)، ملي گرا(ناسيوناليستي) و مذهبي اشاره كرد. از ديگر جريان هاي شعري كه در اين سه حوزه، شكل گرفته، جريان شعر جنگ است كه با توجه به تاريخ پر از جنگ اين سرزمين ها پديد آمده است. شعر جنگ در ايران با توجه به ماهيت مذهبي و دفاعي آن به شعر دفاع مقدس موسوم گشته كه از منظر جريان شناسي محتوايي، مهمترين جريان شعري پس از انقلاب اسلامي ايران به حساب مي آيد.
Thesis summary
-
بررسي ساختار روايي تذكرت الاولياء و اسرارالتوحيد
اميد ياسيني هاشم آباد 2014ساختارگرايي با ارايۀ اصول ساختاري براي همۀ آثار، بر آن است تا مبنايي علمي براي مطالعات ادبي طرحريزي كند. روايت شناسي علمي جديد و نتيجۀ انقلاب ساختارگرايي است. گروهي از ساختارگرايان با بسط الگوي زبان شناسانۀ لوي استراوس براي اسطوره هاي شفاهي، نوع ديگري از ساختارگرايي را، تحت عنوان روايت شناسي ساختارگرا، بنيان گذاشتند. روايت در ساده ترين بيان، متني است كه داستاني را بيان مي كند، گوينده و مخاطبي دارد. روايت شناسان ساختارگرا، در حيطۀ روايت، نظام حاكم بر اثر داستاني را مورد توجّه قرار مي دهند و به تحليل زباني و معنايي عناصر مختلف روايت مي پردازند. ظهور حكايت عرفاني در ايران با گسترش گفتمان عرفاني در قرن پنجم هجري همراه است. اين نوع حكايات با زبان و پي رنگي ساده و ساختمان كامل، شخصيت هاي ويژه را در واقعه اي خاص نشان مي دهند و با تكيه بر گفتار و كردار صوفي، نكته اي را در پيوند با سلوك بيان مي كنند كه دستاورد بينش خاص عرفاني است. در اين پژوهش با روش توصيفي تحليلي حكايت هاي تذكره الاوليا عطار و اسرار التوحيد بر اساس مقوله هاي چون طرح، راوي و كانون روايت و شخصيت پردازي مورد بررسي قرار مي گيرد، تا شگردهاي روايي دو اثر مشخص گردد. براي بررسي دقيق اين دو متن عرفاني بر اساس ساختار روايي از نظريۀ روايت شناختي پراپ، گريماس، ژنت و تودورف بهره گرفته خواهد شد. حكايت پردازي در اسرارالتوحيد و تذكره الاوليا شيوه اي جهت گسترش انديشه هاي صوفيانه و ابزاري جهت معرفي و نمايش عظمت مشايخ تصوف است و يكي از شگردهاي تأثير گذاري است كه براي تعليم ديگران و انتقال پيام اخلاقي به مخاطب از آن بهره مي گيرند. "
-
«كهن نمونه» و كاركرد آن در حماسه هاي اسطوره اي پارسي قرن چهارم و پنجم هجري (شاهنامه، گرشاسب نامه، بهمن نامه، بانو گشسب نامه، كك كوهزاد، فرامرز نامه، برزو نامه، كوش نامه)
بهزاد اتوتي 2013 -
«كهن نمونه» و كاركرد آن در حماسه هاي اسطوره اي پارسي قرن چهارم و پنجم هجري (شاهنامه، گرشاسب نامه، بهمن نامه، بانو گشسب نامه، كك كوهزاد، فرامرز نامه، برزو نامه، كوش نامه)
بهزاد اتوتي 2013
Master Theses
-
بررسي لحن شعر در اشعار اخوان ثالث
هانيه اسدبيگي 2020ادبيات نوعي ارتباط هنرمندانه بين خالق اثر هنري با مخاطب است تا بتواند يك تصوير و مفهوم خاص را در ذهن مخاطب شكوفا كند. اهميت خواندن آثار ادبي زماني مشخص مي شود كه مي بينيم راه رسيدن به قلۀ هدف را هموار و تأثير پذيري از معنا را دوچندان مي كند. خواندن را مي توان تا حد زيادي از كاركردهاي هرمونوتيك به حساب آورد، زيرا خواننده با چگونگي لحن خوانش خود، مي تواند برداشت ها و تأويل هاي مختلفي را در ذهن مستمع بپروراند. در شيوۀ خواندن صحيح شعر علاوه بر درست خواني كلمات، بايد آهنگ متناسب با آن ها را در لحن كلام رعايت كرد، تا از اين طريق پيام اصلي متن با كيفيت بهتري به ذهن مخاطب القا شود. هر واژه و هر معنايي لحن خاص خود را مي طلبد كه اگر اين اصل مهم رعايت شود در اثربخشي مقصود نويسنده و شاعر بي تأثير نيست. اگرچه لحن بيشتر به عنوان يكي از عناصرداستان مورد توجه قرار گرفته است، اما اهميت لحن شعر كمتر از داستان و متن نيست، چه بسا بيشتر هم باشد. به طور حتم شاعر هنگام سرودن شعر آن را با لحن خاص خود سروده است و مي توان گفت كه شايد چندين بار شعرش را با لحن مورد نظرش خوانده باشد. بنابراين از مخاطب آگاه انتظار مي رود براي دريافت و درك مفاهيم شعر و نيز براي دريافت التذاذ ادبي بيشتر، آن شعر را با رعايت نكات لحني بخواند.پايان نامۀ پيش رو انواع لحن را به شيوۀ تحليلي توصيفي در ديوان اخوان ثالث تبيين و توصيف مي كند.
-
آرمان شهر در طنزهاي عبيد زاكاني
علي كريمي 2020طنز يكي از شگردهاي ادبي تاثير گذار در انتقال مفاهيم سياسي و اجتماعي است. فرنگيان ادبيات را به لحاظ مضمون به چهار حوزۀ ؛ ادبيات حماسي، ادبيات غنايي ، ادبيات تعليمي و ادبيات نمايشي تقسيم مي كنند و ادبيات نمايشي نيز به نوبۀ خود به كمدي، تراژدي و ملودرام تقسيم مي شود. ادبيات كلاسيك فارسي آثار مستقل در زمينۀ تراژدي و ملودرام ندارد. اما در زمينۀ طنز آثار برجسته اي در متون سنتي ما يافت مي شود كه به نوبۀ خود شهرت جهاني دارد. از جانب ديگر آرامانشهر ، اتوپياي خيالي شاعر است كه وجود خارجي ندارد اما قابل تحقق است. طنز اساسا به دنبال آن است كه با انتقاد از وضع موجود ، آرمانشهر خيالي شاعر را محقق كند . عبيد زاكاني يكي از مطرح ترين شاعران طناز قرن هشتم است كه انتقادات زيادي در قالب طنز از روزگار خود دارد كه با تحليل اين طنزها مي توان به دنياي آرماني او پي برد. پايان نامه پيش رو به شيوۀ تحليلي توصيفي در بيان رمز گشايي شاعر از انتقادات اجتماعي او در راستاي نشان دادن دنياي آرماني عبيد است.
-
بررسي استعاره ي مفهومي حسادت در منظومه ي خسرو و شيرين نظامي
مريم علي محمدي 2020نظريه استعاره مفهومي توسط جرج ليكاف زبانشناس و ماركجانسون فيلسوف در سال 7304 مطرح گرديد و ديدگاه سنتي استعاره را به چالش كشيد. استعاره مفهومي، درك يك مفهوم توسط مفهومي ديگر است و مجموعهاي از تناظرها ميباشند. به مفهومي كه » درك و تجربه « ميان اين دو مفهوم شكل ميگيرند كه بر پايهي شباهت نيستند بلكه براساس توسط مفهوم ديگر درك ميشود حوزه مقصد، و به مفهومي كه درك حوزه مقصد را ممكن ميسازد حوزه مبدأ ميگويند. از » خمسه « نظامي شاعر سده ششم، يكي از مثنويسرايان به نام ايران است كه آثار بسيار فاخر و ماندگاري به نام خود به جاي گذاشته است، سبك او عراقي ميباشد و زبان او از فخامت واصالت بالايي برخوردار است و روايي بودن شعر، ايجاد تشبيهات، استعاره مطبوع، مضامين نو و كاربردي و توصيف مناظر و اشخاص از ويژگيهاي شعر او ميباشند. در اين پژوهش با استفاده از روش توصيفي- تحليلي به طبقهبندي، تجزيه و تحليل استعاره مفهومي حسادت در منظومه خسرو و شيرين پرداخته شده است، سپس قلمروهاي مبدأ مربوط به همراه هر حوزه را مشخص و پس از بررسي و تحليل دادههاي به دست آمده به اين نتيجه رسيده شد كه نظامي با وجود عدم آگاهي از نگرش جديد استعاره، استعارههاي مفهومي بسيار زيبا و غني با حوزههاي مبدأ مفاهيم انتزاعي كه امر درك كردن را دشوارتر ميسازد را خلق كرده است و به جهت آنكه نظامي صرفاً يك راوي بوده نميتوان به نگرش شخصي او در مورد استعاره مفهومي حسادت پي برد اما ميتوان گفت حوزه مبدأ قياس يكي از پركاربردترين حوزههاي مبدأ براي اوست. البته با توجه به بافت داستان امري بديهي ميباشد.
-
تصاوير بلاغي قرآن و حديث در حديقه سنايي
سميه قائمي 2019يكي از كتاب هايي كه از ادبيات و محتواي قرآن كريم و احديث بهره فراواني گرفته است، حذيقه سنايي مي باشد. در پايان نامه حاضر به بررسي تصاوير بلاغي بر اساس آيات و روايات در اين كتاب پرداخته شده است.
-
بررسي تطبيقي تاثير جنسيت بر زبان دو رمان قيدار و سهم من
آيت اله زارعي 2018جنسيت يكي از مسايل مهم انسان شناسي در ادبيات معاصر ايران است. اين پايان نامه به بررسي تاثير جنسيت بر زبان رد دو رمان قيدار اثر رضا امير خاني و سهم من از خانم پرينوش صنيعي مي پردازد.
-
تصحيح ديوان عنقاي طالقاني
محمدرضا پاشاپور 2018موضوع تحقيق حاضر ، تصحيحئ ديوان عنقاي طالقاني، سير زندگانيريال شرح احوال، بررسي و معرفي نسخه خطي جلال الدين علي معروف به عنقاي طالقاني از شاعران قرن 14 هجري است.
-
بررسي تاثيرات كتاب مينوي خرد بر اشعار مهدي اخوان ثالث
ناصر فرهنگي راستي 2018كتاب مينوي خرد يكي از آثار ارزشمند ايران قبل از اسلام است. خرد و خرد گرايي يكي از آموزه هاي دين مزديسني در ادبيات ايران است كه مشخصه هاي آن در كتاب مينوي خرد به زيبايي نقل شده است. از جانب ديگر اخوان يكي از شاعران مطرح معاصر است كه بر آموزه هاي تفكر مزديسني پاي مي فشارد. اين پژوهش به تاثير آموزه هاي اين كتاب بر آثار شعري اخوان است.
-
بررسي استعاره مفهومي در غزليات منتخب سعدي
فاطمه فقيه زاده 2018استعاره مفهومي يكي از ابزارهاي قابل قبول در بررسي هاي بلاغي در ابيات است. اين پايان نامه به بررسي استعارات مفهومي در غزليات سعدي مي پردازد.
-
تاثير بورخس بر داستان نويسي هوشنگ گلشيري
فاطمه باقري اميري 2018هوشنگ گلشيري يكي از داستان نويسان مطرح معاصر است كه تاثير زيادي بر نويسندگان بعد از خود گذاشته است. اما به نظر مي رسد خود او تحت تاثير بورخس مي باشد.
-
بررسي اسطوره افرينش در ادبيات داستان معاصر (با تكيه بر آثار گلشيري، خسروي، محمد علي،محمود، پارسي پور).
نسرين نيسي 2017 -
بررسي و تحليل مولفه هاي سبكي در اشعار بدر الدين چاچي
مهتاب افشاري 2017 -
بررسي جنبه هاي سورئاليستي دفتر اول ، دوم وسوم مثنوي مولوي
سعيد باقري جوان 2016 -
تحليل عنصر شخصيت در داستان هاي اسدالله شعباني
مريم تشكري 2016ادبيات داستاني در جهان امروز جايگاه بسيار مهمي يافته و به همان نسبت ادبيات كودك نيز به دليل سروكار داشتن با نسل هاي نوپا و آينده ساز از اهميت بيشتري برخوردار شده است. اما در ايران به رغم افزايش بسيار چشمگير نويسندگان كودك، داستانها و پژوهشهاي مرتبط با آنان از رشد كيفي مناسب برخوردار نبوده و بيش از هر چيزي جنبه ي سرگرمي و آموزندگي ادبيات كودك- آن هم آموزه هاي جهت دار و منفعل كننده و نامرتبط با ارتقاي فكري و خلاقيت هاي ذهني- مورد توجه قرار گرفته است. يكي از بارزترين ويژگي هاي نگاه كودكان ، عينيت بخشيدن به رخدادهاي داستان و هم ذات پنداري با شخصيت هاي آن است. از همين رو پژوهش حاضر بر اين هدف استوار گرديد كه به بررسي و تحليل عناصر داستان و به طور خاص، شخصيت در داستانهاي كودكانه در آثار يكي از داستان نويسان كودك به نام شعباني بپردازد.
-
جايگاه تعليم وتربيت در ديوان ناصرخسرو
اسماعيل حبيبي 2016 -
بررسي زيبايي شناسي شعرهاي شمس لنگرودي
سيدسعيده فرحناك 2016 -
بررسي و مقايسه زمينه هاي غنايي در شعر هوشنگ ابتهاج و فريدون مشيري
امين ارجمند 2015ادبيات غنايي آيينه ي تمام نماي احساسات و عواطف شخصي است كه ساليان طولاني بر تارك ادب ايران مي درخشد. اين نوع ادبي، شامل انواع گوناگون و زمينه هاي متنوعي از جمله، عاشقانه ها ، شكواييه ها، مرثيه ، شعر عرفاني وطني و ميهني، فلسفي و ...مي شود. هوشنگ ابتهاج و فريدون مشيري، دو شاعر برجسته شعرمعاصر مي باشند كه اغلب شعرهاي آنها در زمينه ي ادبيات غنايي است. در اين پژوهش، سعي بر اين بوده است، علاوه بر بررسي انواع غنايي در شعر هوشنگ ابتهاج و فريدون مشيري، زمينه هاي غنايي مانند عشق، فراق، تنهايي و حسرت، دلتنگي،غم گرايي، اميد، نااميدي،...مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
-
مضمونهاي ادبي و هنري در دو كتاب آنتوني وكلئوپاترا وخسروشيرين
زهرا حيدري 2015 -
بررسي تحليلي انديشه هاي اعتراضي در ديوان هاي شعري دوره ي سلجوقيان
معصومه موسيوند 2015حكومت بيگانه تركان سلجوقي كه از آسياي ميانه وارد مرزهاي شرقي ايران شده و پس از آن همچون سيلي سراسر سرزمين پهناور ايران را تا سرحدات امپراطوري روم شرقي زير سلطه ي خويش آوردند، آثار و پيامدهاي گوناگوني برجاي نهاد. روساي سلجوقي، عموما بي سواد، پرورش يافته ي صحرا و خوگرفته به عادات قبيله اي – بدوي- بودند.به طوري كه در تمام سالهاي پادشاهي آنان ، عيش و عشرت طلبي و شراب و شكار جز لاينفك زندگي آنان بود.مساله ديگري كه آرامش و امنيت را از مردم و جامعه سلب كرده بود، قشون كشي ها و سپاهيگري هايي بود كه در پي توسعه طلبي هاي آنان صورت گرفته، اوضاع كشور را متشنج مي كرد. به گ.نه اي كه حتي بين افراد خانواده و قبيله ي خود، همواره نزاع و درگيري بود. فرمانروايي اميران سلجوقي در ايران، علاوه بر قدرت شمشير و جنگاوري، متكي به دو نهاد قدرتمند بود: خلفاي عباسي در عراق و متصوفه در ايران. به همين سبب متوليان مذهبي و فقيهان قشري و عالمان ظاهر و صوفيان ريايي در اين دوره بر دگرانديشان و آزادي خواهان مي تازند و عرصه را بر آنان تنگ مي كنند. سه شاعر بزرگ صاحب انديشه ي اين دوره، ناصرخسرو و خيام و سنايي از پيشگامان در عرصه ي انتقادهاي اجتماعي هستند كه هريك به گونه اي متفاوت اعتراض خود را بيان كرده و به روشنگري پرداخته اند و افكار و آثارشان همچون مشعلي فرا راه آيندگان قرار گرفته است.
-
بررسي زمينه هاي تعهد سياسي،اجتماعي و ديني در اشعار قيصر امين پور
شيوا غني پارسا 2015ارايه ي تعريفي واحد از ادبيات متعهّد كاري نسبتاً دشوار است زيرا ابتدا بايد معيارهاي مشخصي به دست داد اما به دليل عدم وجود معيارهاي مشخص از يك سو و وجود ملاك هاي گوناگون از جانب ديگر، اين كار با دشواري هايي رو-به رو خواهد بود. قيصر امين پور از شاعران توانا و مطرح انقلاب است، وي جزو اولين كساني است كه در شعر اين دوره تحول ايجاد كرد. اشعار وي در واقع نوستالژي ارزش هاي انقلاب اسلامي و آرمان هاي اجتماعي ايراني-اسلامي مي باشد. آثار او در زمينه ي شعر كودك، نثر ادبي و آثار منظوم : «در كوچه ي آفتاب» اولين مجموعه ي شعري اوست. «تنفس صبح»، «طوفان در پرانتز»(نثر ادبي)، منظومه ي «ظهر روز دهم»(شعر نوجوان و عاشورايي)، «بي بال پريدن»(نثر ادبي)، مجموعه شعر «آيينه هاي ناگهان»، «به قول پرستو»(شعر نوجوان)، مجموعه شعر «گل ها همه آفتابگردانند» ، كتاب «شعر و كودك» امين پور كه نتيجه ي آشنايي وي با مكتب روانشناسي ژان پياژه بود، «مثل چشمه مثل رود»(شعر نوجوان) و نهايتاً «دستور زبان عشق» كه آخرين دفتر شعري اوست. كتاب «سنت و نوآوري در شعر معاصر» مهم ترين اثر وي در زمينه ي تحقيقات ادبي محسوب مي شود. با توجه به بسامد بالاي زمينه هاي سياسي، اجتماعي و ديني در مجموعه اشعار قيصر كه با لحن ساده و نزديك به زبان مردم سروده شده است، به بررسي زمينه هاي ياد شده در آثار منظوم وي پرداخته ايم. براي اين منظور پنج فصل در نظر گرفته شده است.
Thesis summary
-
بررسي چهره خسروانوشيروان درآثارمنظوم ومنثورادبيات فارسي قرن 7و8هجري قمري
مصطفي عزيزي 2015درميان پادشاهان مطرح ساسانيان،خسروانوشيروان درميان شاعران ونويسندگان ازجايگاه ويژه اي برخوداراست وازايشان به عنوان سياستمدار مؤفق، پادشاه عادل وفردي فيلسوف مشرب يادمي شودكه پندهاونصايح اووالگوي حكومت داري اودردورة اسلامي نمادونموددوره وپادشاه مؤفق ازاوبه يادگارگذاشته است.همان اندازه كه آئين جهانگيري وجهانداري خسروزيوربخش صفحات تاريخ گرديده است آوازه دادگري اوهم زمينة سخن پردازي براي شاعران ونويسندگان پديدآورده است.مي توان گفت كه عدالت انوشيروان نزدشاعران ونويسندگان قولي است كه همگي برآن اعتقاددارند وهمين توجّه شاعران ونويسندگان به انوشروان درخوشنامي وي سهمي به سزاداشته است.دربرخي ازاين آثار ،شاعران ممدوح خود راازنظرعادل بودن هم سطح انوشيروان دانسته اندودربرخي ديگر،شاعران ممدوح خودرابرانوشيروان برتري داده اندتابدين وسيله ازممدوح خود صله وپاداش بيشتري بگيرند.پندهاوحكمت هاي انوشيروان نيزدرادبيات فارسي جلوة خاصّي يافته است.دربرخي ازاين پندهامي توان انوشيروان رايك ناصح دلسوزناميد.پندهاي انوشيروان به چهاردستة: 1-اخلاق فردي2-اخلاق خانوادگي 3-اخلاق اجتماعي 4-اخلاق سياسي تقسيم مي شوند.وموضوع اين پندهاعبارتنداز:ا-تكيه نكردن به دنيا2-تكيه نكردن به زن وفرزند3-تكيه نكردن به ثروت ودرايي4-داشتن بصيرت درزندگي 5-پندشنوي ازفرزانگان 6-احتياط ودورانديشي درزندگي 7-بايدهاي اخلاقي 8-نبايدهاي اخلاقي مي باشد. وازديگر ويژگي هاي انوشيروان كه مادراين پژوهش به آن دست يافتيم اين است كه ايشان چه ازلحاظ بخشيدن پول وچه ازلحاظ گذشت وعفوكردن فردبخشنده اي بوده است خطاهاواشتباهات خودرامي پذيرفته است وازكساني كه كفران نعمت مي كرده اندمتنفّربوده است و خسروانوشيروان به مرگ معتقدبوده است وازتحصيل فرومايه زادگان جلوگيري مي كرده است.ويژگي هايي شخصيتي انوشيروان كه توسط شاعران ونويسندگان قرن هفت وهشت هجري بيان شده است ازايشان چهرة مثبت وموجّه اي به جا كذاشته شده است.
-
بررسي زمينه هاي فرماليسم در اشعار محمدرضا شفيعي كدكني
شيدا مستطاب 2014 -
بررسي جامعه شناختي داستان هاي تقي مدرسي
فريبا قرباني 2013 -
مقايسه زيبايي شناختي تاريخ بيهقي و راحه الصدور
سپيده مشكوري 2013 -
پسامدرنيسم در آثار ابوتراب خسروي
محسن لطفي عزيز 2013 -
بررسي طنز اعتراض در داستان نويسي شال هاي 57-1320
ساناز خوش حساب 2013 -
مقايسه ي آراء اجتماعي و سياسي امام محمد غزالي و سنايي
علي عزيزي تركسلويه 2013مقايسه ي آراء سياسي و اجتماعي غزالي و سنايي موضوع اصلي اين رساله مي باشد. در اين رابطه بايد گفت: زبان و ادبيات فارسي پيوند ناگسستني با محيط اجتماعي، فرهنگي و سياسي خود دارد. همان طور كه ذهن شاعر و نويسنده موضوع و محتواي اصلي سخن خود را از بطن اجتماع مي گيرد و آنچه پيرامون او اتفاق مي افتد از مسائل اجتماعي گرفته تا مسائل سياسي، اقتصادي، فرهنگي، نظامي و... موضوع سخن اوست. نحوه ي برخورد با اين مسائل هم باعث ايجاد زبان خاص مي شود چرا كه زبان نيز از شرايط جامعه تغذيه مي كند. بنابراين تحقيق و بررسي بر روي متون نظم نثر گذشته ميتواند زمينه ي آشنايي ما با انديشه و افكار نياكانمان را فراهم آورد. از اين رو ما بر آن شديم تا با بررسي و تحليل آثار دو تن از بزرگترين و تأثيرگذارترين افراد در حوزه ي فكر و ادبيات كهن ما يعني غزالي و سنايي و مقايسه ي آنان با هم، نحوه ي برخورد روشنفكران و نوابغ كهن خود را نسبت به واقعيت هاي عصر، به جامعه ي امروزي بازشناسيم.
-
سير تحولي چهار پاره ي پيوسته از مشروطه تاكنون
علي تكرلي 2012 -
بررسي عملكرد چند شخصيت اساطيري در متون پهلوي و متون پس از دوره اسلامي
سعادت مظاهري زاده 2011 -
بررسي زيبايي شناسي بياني در سروده هاي سيدعلي موسوي گرمارودي
يعقوب علي عبدي 2011اين پايان نامه در پنج فصل است: 1- مقدمه، فرضيات و اهداف تحقيق. 2- تعريف شعر، نقد ادبي و بيان، زندگي و آثار شاعر. 3- روش پژوهش. 4- صورخيال و موسيقي شعر موسوي. 5- نتيجه. موسوي گرمارودي، شاعر معاصر، در بيشتر قالب هاي سنتي، نيمايي و سپيد، شعر گفته است. او بيشتر شاعر محتواست تا صورت. مذهب، انقلاب و مقاومت مهم ترين موضوعات شعر او هستند. اشعار سنتي او از نظر زبان و بيان به سبك گذشتگان است. بسياري از تشبيهات و استعارات آن كليشه اي و تكراري است. تشخيص هم در شعر او زياد ديده مي شود. در اشعار نيمايي . سپيد او نوآوري هايي ديده مي شود. مجاز، كنايه، تمثيل و كهن الگو در شعر او بسيار اندك است. برخي از اسطوره هاي ملي و مذهبي را در شعرش آورده است. نمادهاي او اغلب قراردادي، عمومي و ساده است. نمادشكني در توصيف يكي از ويژگي هاي سبكي اوست. شعر موسوي از نظر كاربرد عناصر بياني خيلي درخشان نيست. در اشعار سنتي از اوزان رايج و مشهور استفاده كرده و بيشتر اشعارش مردف است. موسيقي بيروني در اشعار نيمايي و سنتي، معمولي و معتدل است. شعرموسوي از نظر كاربرد «بديع» خيلي پربار نيست. در پارادوكس و ايهام نوآوري هايي دارد. زبان اشعار سنتي اش ادبي است. در اشعار نيمايي و سپيد از زبان كهن (آركائيك) و زبان عاميانه بهره برده است. خلاصه اينكه موسوي گرمارودي در حوزه ي صور خيال و موسيقي شعر، شاعري متوسط است.
Thesis summary
-
بررسي زيباشناسي بياني در سروده هاي سيد علي موسوي گرمارودي
يعقوب علي عبدي 2011 -
گفتمان كاوي شعر قيصر امين پور با تكيه بر شعرهاي كودك و نوجوان وي
بهنام بسطامي 2011گفتمان كاوى متون ادبى، شكلى ويژه از كاربرد زبان است كه از اواسط دهه هاي 60 و 70 قرن بيستم ميلادى در پى تغييرات گسترده ي علمى- معرفتى به سرعت وارد حوزه علوم انسانى شد و امروزه در حوزه نقد مدرن از جايگاه و اهميتى خاص برخوردار است. گفتمان كاوى داراى انواع زيادى است كه مهم ترين آن ها عبارت اند از گفتمان ادبى و هنرى. در گفتمان كاوى ادبى، دو عنصر كليدى بافت متن و بافت موقعيتى بسيار حائز اهميت است. مهم ترين اهداف تحليل گفتمان در حوزه ي ادبى در چند محور قابل دسته بندي است: زبان، تصويرپردازى، تجربه ي بشرى و بينامتنى. از اين ميان نقش زبان و بينامتنى از برجستگى بيشترى برخوردار است. با توجه به اهميتى كه در عصر ما براى آثار مرتبط با كودكان و نوجوانان قائل شده اند- تا جايى كه قرن بيستم را قرن كودك ناميده اند- و با توجه به توانايي هاي بالاى امين پور در زمينه ي خلق اين گونه از آثار، در پايان نامه ي حاضر كه در پنج فصل تنظيم شده است، به بررسى و تحليل سروده هاي قيصر امين پور در حوزه ي كودك و نوجوان از منظر گفتمان كاوى پرداخته شده است.
Thesis summary
-
گفتمان كاوي شعر قيصر امين پور با تكيه بر شعرهاي كودك و نوجوان وي
بهنام بسطامي 2011 -
بررسي زمينه هاي غنايي سبك هندي در غزليات حافظ
كمال رضايي شعبان 2011 -
تحليل و بررسي انديشه هاي خيامي در شعر مهدي اخوان ثالث
ناهيد خسروي 2010تأملات يا انديشه هاي خيامى از زمان رودكى تا دوره ي معاصر در شعر فارسى رواج داشته است. آنچه تحت عنوان تأملات خيامى از آن ياد مي شود، شكيات و پرسش هاي فلسفى، اعتراض و عصيان فلسفى، ناپايدارى عمر، ناگزيرى مرگ، شادخوارى، اغتنام فرصت و... است. هدف از پايان نامه ي حاضر، بررسى انديشه هاي خيامى در شعر مهدى اخوان ثالث است. بدين منظور، يأس و نااميدى، اعتراض و عصيان فلسفى همراه با زمينه هاي شخصى و سياسى- اجتماعى آن در شعر اخوان مورد بررسى قرار گرفته است. از ديگر تأملات خيامى كه در سروده هاي اخوان ديده مي شود، شكيات و پرسش هاي فلسفى و تقديرگرايى است كه به دو صورت اعتقاد به تقدير و اعتراض به آن ديده مي شود. پوچ گرايي و هيچ انگاري اخوان غالباً برخاسته از مرگ انديشي، ناپايدارى عمر و احساس بيهودگى و بي ارزش بودن زندگى است. غم گريزى، شادخوارى و اغتنام فرصت نيز از ديگر تأملات خيامى است كه همراه با زمينه هاي شخصى و سياسى- اجتماعى آن در شعر اخوان مورد بررسى قرار گرفته است. در اين رساله، همچنين تلاش شده است تا سير تأملات خيامى در سروده هاي اخوان با توجه به دوره هاي گوناگون زندگى او مورد بررسى قرار گيرد.
Thesis summary
-
بررسي ميراث عرفان ايراني در اشعار محمدرضا شفيعي كدكني، قيصر امين پور و سيدحسن حسيني
فروغ خاني 2010يكى از موضوعات عمده ي شعر فارسى، عرفان است كه از ديرباز، ميان شاعران اين مرز و بوم جلوه اي خاص داشته است و آن ها با بهره گيري از افكار ناب عرفانى، اشعارى زيبا و دلنشين سروده اند. اگرچه در دوره ي معاصر، آموزه هاي عرفانى شاعران عارف مسلك گذشته نظير حافظ و مولانا ديگر نمود پيدا نمي كند؛ اما از آنجا كه عرفان با جان و دل مردم ايران آميخته است و شعر بهترين حوزه براي نمودار كردن عواطف و افكار درونى شاعر است، مي توان جلوه هايي از اين انديشه هاي ناب را در اشعار اين دوره هم مشاهده كرد. در ميان شاعران معاصر، محمدرضا شفيعى كدكنى (م. سرشك)، قيصر امين پور و سيد حسن حسينى از شاعرانى هستند كه به دليل تحصيل در رشته ي زبان و ادبيات فارسى و انس و پيوند با متون صوفيه و اشعار عرفانى، در سروده هاي خود از مباحث عرفانى بهره گرفته اند و مي توان انعكاس عرفان آزادانديش و پوياى خراسان را در شعر آن ها مشاهده كرد. اين سه شاعر با توجه به ديدگاه هاي نزديكشان، از عرفانى مشابه برخوردارند و طرز تلقى آن ها نسبت به مباحت هستى شناسى و معرفتى و تأملات سياسى-اجتماعى و فرهنگى و عرفانى، تقريباً مشابه است. البته ميزان بهره گيري اين سه شاعر نام آشنا، از موضوعات عرفاني به يك مقدار نيست و در اين ميان م.سرشك از اهميت بيشترى برخوردار است و در مجموعه ي «هزاره ي دوم آهوى كوهى» عمده ترين تأملات فلسفى و عرفانى خود را نمايان ساخته است. جايگاه قيصر امين پور، بعد از م.سرشك مي باشد و بيشترين انديشه هاي عرفانى خود را در واپسين دفترهاى خود (گلها همه آفتابگردانند و دستور زبان عشق) نمودار ساخته است. سيد حسن حسينى نيز، در دفترهاى شعر و نثر خود، اين انديشه ها را بصورت پراكنده به كار برده است. در اين جستار، به بررسى بازتاب انديشه هاي عرفان ايرانى، در سروده هاي اين سه شاعر مي پردازيم و مباحث هستي شناسي و معرفتى و تأملات سياسى- اجتماعى و فرهنگى مرتبط با انديشه هاي عرفانى را در سروده هاي آن ها بررسى مي نماييم.
Thesis summary
-
تحليل و بررسي اخلاق در آرمانشهر مولانا (با تكيه بر مثنوي معنوي)
فاطمه موحدي نژاد 2010شهر آرماني كه جامعه اي است خيالي، جايي است در افق آرزو هاي بشري كه باشندگان آن در شرايط كامل، در خير، زيبايي و رستگاري محض مي زيند و با زندگى دراز و يا ابدى به دور از هر ناخوشى، از نعمت و آسايش سرشارند. اخلاق يكي از مسائل مهم و سازنده در اين آرمان شهرها بوده و جزء اولين مسائل فكري بشري است؛ اخلاق مجموعه ي ملكات نفسانى اعم از فضايل و رذايل رفتارى بوده كه بر اساس علم، قدرت و اراده از انسان صادر مي شود كه فضايل آن صفات مثبتى است كه از راه تكرار به صورت ملكه اي رفتارى در آدمى تحقق مي يابد. مولانا در آرمان شهر اخلاقى خويش در مثنوى معنوى، به اين مسائل پرداخته و با معرفى نفس به عنوان عاملى كه سبب دور شدن آدمى از اخلاقيات است، امراض نفسانى چو ن كبر، غرور، شهوت و... را برشمرده، راه هاي مبارزه با آن را معرفى مي كند و انسان را به مبارزه با آن، براى رسيدن به كمال فرامي خواند. او پيروزان اين مبارزه را انسان هاي كاملى مي داند كه با غلبه بر نفسانيت خويش، مجموعه ي صفات الهى را جايگزين رذايل نفسانى كرده اند و با متخلق شدن به اين صفات الهى به اوج و كمال اخلاق دست مي يابند و آرمان شهري سرشار از اخلاقيات را كه از هر نقص و كاستى به دور است مايه گذارى مي كنند.
Thesis summary
-
جلوه هاي حماسي و عرفاني عاشورا در شعر دفاع مقدس
صغري سادات جعفرنيا 2010مجموعه سروده هايي كه به دوران هشت ساله جنگ تحميلى و ارزش هاي دفاع مقدس پرداخته اند، شعر جنگ يا شعر دفاع مقدس نام مي گيرند. شعر جنگ ويژگي هاي مخصوص به خود را دارد كه يكى از آن ها حضور فرهنگ عاشورا در ابعاد گوناگون است. در اين تحقيق، از ميان چهار ركن اصلى قيام عاشورا- سوگ، پيام، عرفان و حماسه- به دو مسئله حماسه و عرفان در شعر دفاع مقدس پرداخته شده است. از جلوه هاي حماسى عاشورا كه در شعر دفاع مقدس بازتاب يافته است، مي توان به سازش ناپذيري امام حسين (ع) در برابر ظالمان، نپذيرفتن ننگ و ذلت، ترجيح مرگ با عزت بر زندگى با ذلت و استقبال از شهادت در راه خدا اشاره كرد. در شعر اين دوره، به ديگر حماسه سازان قيام عاشورا از جمله اباالفضل العباس (ع)، قاسم ابن الحسن (ع)، مسلم ابن عوسجه، حبيب ابن مظاهر، حر بن يزيد و بزرگ بانوى عاشورا- حضرت زينب (س)- اشاره شده و گفتار و رفتار حماسى آنان به صورت مستقيم و غيرمستقيم در سروده هاي شاعران دفاع مقدس بازتاب يافته است. عرفان نيز از ديگر جلوه هاي عاشوراست كه در شعر دفاع مقدس به آن پرداخته شده است و مفاهيمى مانند عشق به خدا، ياد خدا، ايثار و نثار، شكوه نماز، صبر و رضا و تسليم را در خود جلوه گر ساخته است. نگاه عارفانه به مرگ از ديگر درس هاي عاشوراست. اين ديدگاه، از آنجا كه منجر به خلق تصاويرى حماسى از مرگ و شهادت در راه خدا مي شود، نقطه پيوند عرفان و حماسه عاشورايى در شعر دفاع مقدس است. هم چنين مفهوم صبر كه زيباترين جلوه آن را حضرت زينب كبرى (س) در كربلا و پس از آن در كوفه و شام به نمايش گذاشت، از ديگر مسائلى است كه موجب خلق حماسه هاي ماندگار شد و همراهى عرفان و حماسه را در شخصيت ايشان و به تبع آن در شعر دفاع مقدس تجلى بخشيد. در پيوند عرفان و حماسه بايد گفت از آنجا كه حماسه مقدس از معرفت سرچشمه مي گيرد، خالق يك حماسه مقدس حتماً عارف است و از آنجا كه عارف، هراسى از مرگ ندارد و به دنبال جلب رضاىت خداست، قطعاً يك حماسه ساز خواهد بود كه مصاديق عارفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف در عاشورا و دفاع مقدس بسيار بوده اند.
Thesis summary
-
بررسي تطبيقي سلسله ي كيانيان در شاهنامه (از پادشاهي كيقباد تا پايان داستان بيژن و منيژه) با كتب تاريخي قرون چهارم و پنجم
احد قاسمي گلزار 2010كيانيان مردمي آريايي نژاد هستند كه پس از كوچ از سرزمين اصلي خود از ديگر هم نوعان خود جدا گرديده و در قسمت شرق و شمال شرق ايران باستان،در اطراف بلخ و سيحون ساكن گرديدند. دسته ي ديگر از اين قوم در ناحيه ي هند و چين ساكن شدند.در شاهنامه ي فردوسي،تاريخ جدايي اين اقوام،از زمان تقسيم بندي جهان توسط فريدون كه روم و خاور را به سلم،توران و چين را به تور و ايران را به ايرج بخشيد،آغاز مي شود.پس از پايان دوران كاملاً اساطيري شاهنامه،يعني دوره ي پيشداديان، وارد دوره ي كيان مي شويم. اينان در واقع شاهان تاريخى هستند كه بسيارى از داستان ها و افسانه ها، گذشت ايام، نقل شفاهى رويدادها و تأثير داستان هاي سلسله هاي هخامنشى، اشكانى و ساسانى، سبب گرديده است كه واقعيت تاريخى آنان در هاله اي از ابهام قرار گيرد. در اين ميان، دوران پادشاهى كيقباد، كيكاووس و كيخسرو خود دوره ي مشخصى از تاريخ كيانيان است. تواريخ متعدد قرون 4 و 5 اسلامى و همچنين شاهنامه ي فردوسى با استفاده از منابعى كم و بيش مشابه به نقل رويدادهايى از روزگار هريك از اين شاهان پرداخته اند. آنچه در يك نگاه كلى مي توان در مقايسه ي شاهنامه و تاريخ دريافت؛ اين است كه تاريخ نويسان مختلف، البته با مراتب متفاوتى از دقت به نقل آزادانه اي از رويدادها پرداخته اند؛ اما فردوسى در نقل چهارچوب رويدادها كاملاً پايبند منابع خود مي باشد؛ ضمن اين كه در شاهنامه به پاره اي رويدادها و داستان ها برمي خوريم كه در ديگر تواريخ، ذكرى از آن ها به ميان نيامده است. در اين جستار با استفاده از شاهنامه، منابع تاريخى هم عصر آن و پژوهش هاي اخير به مقايسه ي روايات مختلف از ابتداى كيانيان تا پايان داستان بيژن و منيژه مي پردازيم و جنبه هاي تاريخى كيانيان در شاهنامه را دقيق تر بررسى مي نماييم.
Thesis summary
-
بررسي اشعار شاملو با توجه به ديدگاه هاي فرماليستي
بدري شريفيان 2009مكتب فرماليسم، يكي از بزرگترين مكاتب نقد ادبي معاصر مي باشد. در اين مكتب بيشترين اهميت به صورت و شكل اثر ادبي داده مي شود و تمامي مسائل خارج از متن (تاريخ، جامعه، روان شناسي و زندگي هنرمند) در حاشيه قرار مي گيرد. فرماليست ها براي اولين بار، دو مؤلفه را در نقد ادبي مطرح كردند: برجسته سازي و آشنايي زدايي. شاعر در اثرش بايد زبان معمول و روزمره را از طريق قاعده كاهي (فراهنجاري) و قاعده افزايي، برجسته كند و از آنچه كه بيان مي كند، آشنايي زدايي كند. در اين پايان نامه اشعار احمد شاملو (الف. بامداد) بر اساس مؤلفه هاي عنوان شده در مكتب فرماليسم نقد مي شود.
Thesis summary