حسین مرادی مخلص

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1404/08/11

حسین مرادی مخلص

علوم انسانی / علوم تربیتی

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. تاثیرمحیط یاگیری نمایش خلاق مبتنی برنظریه بار شناختی بر مهارت حل مسئله خلاق کودکان
    1403
    آموزش و پرورش کودکان از همان ابتدای زندگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به ویژه در نظام آموزشی که هدف اصلی آن پرورش مهارت‌های اساسی و ارزشمند است؛ در این میان، مهارت‌هایی مانند تفکر خلاق، انتقادی و حل مسئله در صدر این اهداف قرار دارند. برای دستیابی به این اهداف، ایجاد محیط‌های یادگیری پویا و سازنده ضروری است؛ جایی که دانش‌آموزان به عنوان عناصر فعال و کلیدی نقش‌آفرینی می‌کنند. نمایش خلاق، به عنوان یکی از این محیط‌های یادگیری پویا، با ارائه محرک‌های متنوعی مانند: واژه‌ها، موسیقی، و اشیا، شبکه‌های ذهنی افراد را فعال می‌کند. این روش به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تجربیات خود را به صورت تخیلی یا واقعی به تصویر بکشند، اجرا کنند، و سپس مورد بررسی و تامل قرار دهند. در این فرآیند، مهارت‌های کلامی، نوشتاری، و حتی اجتماعی کودکان، به ویژه در زمینه حل خلاقانه مسائل، به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریه بار شناختی بر مهارت حل مسئله خلاق دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی ۱۴۰4 _۱۴۰3 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، جزء پژوهش‌های کاربردی، از لحاظ ماهیت داده جزء پژوهش های کمی و از نظر شیوه اجرا، جزء پژوهش‌های شبه آزمایشی می‌باشد؛ که با استفاده از طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل انجام پذیرفت. گروه آزمایش در محیط نمایش خلاق ۷ مبحث ریاضی پایه اول ابتدایی را آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش‌ها را دریافت کردند. جامعه پژوهش ۱۶۳۲ نفر از دانش آموزان دختر پایه اول مدارس ابتدایی شهر سنندج و نمونه مورد نظر۳۰ نفر از دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و این دانش آموزان به طور تصادفی ساده به دو گروه ۱۵ نفری گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد حل مسئله خلاق باسارد با 16 گویه که شامل سه مولفه: انعطاف‌پذیری، سیالی و ابتکار بود، استفاده شد؛ که پایایی پرسشنامه استاندارد حل مسئله خلاق باسارد نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیر پژوهش و ابعاد آن ۹۲٪ یعنی بالای ۷٪ بوده است؛ و روایی آن هم مورد تاییدقرار گرفت. طرح مداخله در هفت جلسه ۶۰ دقیقه‌ای اجرا شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پژوهش در راستای پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از تحلیل کواریانس تک متغیره به کمک نرم‌افزار ۲۷ spssاستفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریه بار شناختی نسبت به سایر روش‌های تدریس رایج، تاثیر مثبتی در بالا بردن مولفه انعطاف پذیری، مولفه سیالی و مولفه ابتکار که سه مولفه حل مسئله خلاق هستند، دارد. بنابراین آموزش در محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریه بارشناختی می‌تواند مهارت حل مسئله خلاق دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی را افزایش دهد. با توجه به نتایج پژوهش، محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریه بار شناختی در حوزه آموزش مباحث درس ریاضی می‌تواند بستر مناسبی را جهت بهبود حل مسئله خلاق فراگیران فراهم کند.
  2. تاثیر مدل طراحی آموزشی ارتباط‌گرایی زیمنس بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی
    1403
    امروزه یکی از اهداف مهم آموزش و پرورش موفقیت تحصیلی است؛ از سویی درگیری تحصیلی ساختاری چند وجهی است که نقش مهمی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان با مولفه‌های مختلف آموزشی اعم از عاطفی، رفتاری، شناختی و عاملی نقش ایفا می کند و نشان می دهد که دانش آموزان چگونه فعالانه در فرآیندهای یادگیری خود مشارکت می کنند. از سویی دیگر، درگیری تحصیلی با محیط‌های یادگیری تلفیقی به یک تعامل پویا تبدیل می شود که بر مولفه‌های درگیری تحصیلی تاثیر مثبت می گذارد. محیط‌های یادگیری تلفیقی نه تنها انعطاف پذیری و سازگاری را فراهم می کند، بلکه فضای یادگیری جذابی را ایجاد می کند که می تواند منجر به بهبود نتایج تحصیلی شود. همانطور که مربیان به کشف استراتژی‌های یادگیری تلفیقی موثر ادامه می دهند، درک تفاوت‌های ظریف مشارکت دانش آموز برای بهینه سازی تجارب تدریس و یادگیری بسیار مهم خواهد بود. می‌توان اذعان کرد که داشتن یک مدل طراحی آموزشی مناسب به این تفاوت‎‌ها کمک شایانی می‎‎‌کند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی ارتباط‌گرایی زیمنس بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی دانش آموزان دختر پایه‌ی یازدهم شهرستان کرج در سال تحصیلی 1403-1404 انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی، از لحاظ ماهیت داده جزء پژوهش‌های کمی و از نظر شیوه اجرا جزء پژوهش‌های شبه‌آزمایشی می‌باشد که با طرح پژوهشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام پذیرفت. درگروه آزمایش 1 آموزش لغات زبان انگلیسی پایۀ یازدهم در چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن مبتنی بر مدل طراحی آموزشی ارتباط‌گرایی در محیط یادگیری تلفیقی ارائه شد و در گروه آزمایش 2 نیز در گروه گواه نیز آموزش لغات زبان انگلیسی، بدون کاربست مدل طراحی آموزشی زیمنس در محیط یادگیری تلفیقی ارائه شد. در گروه گواه آموز به صورت کاملا سنتی انجام شد.جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ دانش‎‌آموزان دختر پایۀ یازدهم مدارس متوسطۀ دورۀ دوم شهر کرج به تعداد 2367 نفر بود که در سال تحصیلی 1403-1404 مشغول به تحصیل بودند. نمونه به صورت در دسترس انتخاب شد. حجم نمونه 52 نفر از دانش‌آموزان دختر پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه بودند. از این تعداد 15 نفر در گروه آزمایش 1، 15 نفر در گروه آزمایش 2 و 22 نفر در گروه گواه قرار داشتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ استاندارد درگیری تحصیلی ریو (2013) استفاده شد که شامل 4 مولفۀ درگیری رفتاری، عاملی، شناختی و عاطفی است. همچنین این پرسشنامه 17 گویه دارد که خود دانش‌آموزان به گویه‌ها براساس طیف هفت گزینه‌ای لیکرت پاسخ دادند. رمضانی و خامسان (1396) روایی محتوایی، صوری و ملاکی این پرسشنامه را مناسب ارزیابی کردند. پایایی پرسشنامۀ درگیری تحصیلی نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته‌است. ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیر پژوهش و ابعاد آن92/0 بوده؛ یعنی بالای 7/0 بوده است. هر سه گروه آزمایش1، آزمایش2 و گواه در 4 جلسۀ 45 دقیقه‌ای اجرا شد. همچنین به ‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از پژوهش در راستای پاسخگویی به فرضیه‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک‌متغیره به کمک نرم‌افزار 27spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس بر مولفه های عاطفی، عاملی، شناختی درگیری تحصیلی دانش‌آموزان در محیط‌های یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی موثر است و بر مولفه رفتاری تاثیر ندارد. همچنین محیط های یادگیری تلفیقی مبتنی بر مدل طراحی‌آموزشی ارتباط گرایی زیمنس نسبت به محیط یادگیری حضوری بر مولفه ها‌ی عاطفی، عاملی، شناختی و رفتاری دانش آموزان درآموزش زبان انگلیسی تاثیر دارد و محیط یادگیری تلفیقی نسبت به محیط یادگیری حضوری بر مولفه ها‌ی عاطفی، عاملی، شناختی و رفتاری دانش آموزان درآموزش زبان انگلیسی تاثیر دارد. بنابراین مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس در مولفه های عاطفی، عاملی و شناختی، درگیری تحصیلی دانش‌آموزان را در محیط‌های یادگیری تلفیقی زیان انگلیسی افزایش می‌دهد. با توجه به نتایج پژوهش، مدل طراحی آموزشی ارتباط گرایی زیمنس می‌تواند بستر مناسبی را جهت افزایش درگیری تحصیلی دانش آموزان در برخی مولفه ها در محیط یادگیری تلفیقی زبان انگلیسی فراهم نماید. دستگاه های متولی آموزش می توانند از نتایج این پژوهش در محیط‌های یادگیری تلفیقی در عصر پسا کرونا استفاده نمایند.
  3. طراحی و توسعه بازی‌وارسازی مبتنی بر عنصر ارتباط اجتماعی در انتقال مفاهیم بهداشت دهان و دندان در پایه دوم ابتدایی
    1403
    در دهه‌های اخیر متخصصان آموزش‌وپرورش دریافتند که یادگیری از طریق آموزش‌های کمکی بهترین راه برای ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان، به‌ویژه در دوره ابتدایی، است. ازاین‌رو، بازی‌وارسازی، روشی قدرتمند برای افزایش پایبندی و مشارکت کاربران است که از اصول بازی در زمینه‌های یادگیری در محیط‌های مختلف آموزشی، شغلی و غیره استفاده می‌کند. براین‌اساس یکی از بهترین راه‌های ایجاد سلامت جسمی و روان‌شناختی در دانش‌آموزان به‌خصوص در دوره ابتدایی، یادگیری از طریق آموزش کمکی به‌خصوص بازی‌وارسازی می‌باشد؛ لذا پژوهش حاضر باهدف طراحی و توسعه بازی‌وارسازی مبتنی بر عنصر ارتباط اجتماعی در انتقال مفاهیم بهداشت دهان و دندان در پایه دوم ابتدایی انجام شد که برای این منظور از الگو چهارمرحله‌ای طراحی و تولید بازی دیجیتال هیرومی و استاپلتون (2008) استفاده شد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی می‌باشد و از نظر ماهیت اجرا از نوع پژوهش ترکیبی از نوع متوالی با طرح اکتشافی بود. بخش کیفی شامل مراحل: مطالعه و تحلیل اسناد، طراحی و توسعه نمونه اولیه، مطالعه موردی و مصاحبه بود در قسمت تحلیل اسناد، جامعه موردنظر شامل کلیه اسناد مربوط به بازی‌وارسازی و ارتباط اجتماعی بود.17 سند از بین اسناد با روش نمونه‌گیری هدفمند و مبتنی بر ملاک انتخاب و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق توصیف، تحلیل، استنتاج و تبیین انجام شد و در نهایت 6 مولفه اصلی و 24 مولفه فرعی برای طراحی و تولید بازی‌وارسازی مبتنی بر عنصر ارتباط اجتماعی در انتقال مفاهیم بهداشت دهان و دندان در پایه دوم ابتدایی به استخراج شد و جهت اجرای بخش کمی نیز از شیوه شبه‌آزمایشی با طرح پژوهشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در بخش کمی پژوهش با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته بود. روایی پرسش‌نامه از طریق مشورت با اساتید مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسش‌نامه از طریق آلفا کرونباخ 0.76 به دست آمد. جامعۀ آماری پژوهش دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهر همدان در سال تحصیلی 1403-1402 بود که تعداد آنها بر اساس آمار اداره آموزش‌وپرورش 850 نفر بودند. حجم نمونه باتوجه‌به نوع روش تحقیق که نیمه‌آزمایشی است و روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نوع تحلیل کوواریانس می‌باشد، با استفاده از نرم‌افزار G-Power نسخه 3.1.9.2 تعداد 33 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 16 نفر) قرار گرفتند. باتوجه‌به اینکه اجرای این مرحله نیازمند امکاناتی مانند گوشی هوشمند بود، از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده شد تا اطمینان حاصل شود دانش‌آموزان شرکت‌کننده حتماً گوشی هوشمند دارند. در بخش کمی نتایج به‌دست‌آمده از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که بعد از اجرای بازی‌وار مبتنی بر عنصر اجتماعی در انتقال مفاهیم بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی گروه آزمایشی نمرات بالاتری را در آزمون مفاهیم بهداشت دهان و دندان کسب نمودند؛ لذا نتیجه‌گیری می‌شود که بازی‌وار مبتنی بر ارتباط اجتماعی، به‌عنوان یک‌شکل از یادگیری فعال، به کودکان امکان می‌دهد تا به‌صورت آسان‌تر و موثرتر مفاهیم را درک کنند و از آنها بهره‌مند شوند.
  4. بررسی رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای با اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی معلمان شهرستان همدان در سال تحصیلی 1403-1402
    1403
    امروزه سازمان آموزش‌وپرورش یکی از مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی است که نقش شایسته‌ای در رشد و توانمند سازی اعضای خود به‌ویژه معلمان و دانش‌آموزان ایفا می‌کند؛ لذا توجه به موضوع اخلاق، بالاخص اخلاق حرفه‌ای معلمان و پیامدهای آن، یکی از مهم‌ترین موضوعات در سازمان آموزش‌وپرورش می‌باشد. از طرفی باتوجه‌به اینکه دو مولفه‌ی اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه نیز برای موفقیت و پایداری سازمان حائز اهمیت بوده‌اند و نیز با شرایط به وجود آمده و استفاده از روش یادگیری تلفیقی در امر آموزش، توجه به اخلاق حرفه‌ای و اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی بیش‌ازپیش احساس می‌شود. ازاین‌رو این پژوهش باهدف بررسی رابطه‌ی بین اخلاق حرفه‌ای با اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی معلمان ابتدایی ناحیه 1 شهرستان همدان در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت داده کمی و از نظر شیوه اجرا جز پژوهش‌های توصیفی تحلیلی که از نوع همبستگی می‌باشد است.جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی شاغل در اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 شهر همدان می-باشند که از بین آن‌ها، 297 نفر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش برای سنجش عملکرد نوآورانه از پرسش‌نامه جیمز و همکاران (2008)، سنجش اخلاق حرفه‌ای از پرسش‌نامه کادوزیر (2002) و جهت ارزیابی اشتراک‌گذاری دانش از پرسش‌نامه هوی و همکاران (2010) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که در بین متغیرهای مورد بررسی در پژوهش حاضر اخلاق حرفه‌ای با میانگین 15/4 بیشترین میانگین و عملکرد نوآورانه با میانگین 03/3 کمترین میانگین را کسب کردند. نتایج حاصل از بخش آمار استنباطی و آزمون‌ها نیز نشان دادند که وضعیت اخلاق حرفه‌ای، اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه معلمان شهر همدان در محیط یادگیری تلفیقی در سطح بالایی استقرار یافته است. همچنین هرچه میزان اخلاق حرفه‌ای مناسب‌تر باشد، سطح اشتراک‌گذاری دانش بین آنان افزایش می‌یابد؛ لذا می‌توان گفت که رابطه‌ای بین اخلاق حرفه‌ای و اشتراک‌گذاری دانش در محیط یادگیری تلفیقی وجود دارد. اخلاق حرفه‌ای به طور مستقیم به میزان 48 % بر اشتراک‌گذاری دانش تاثیر می‌گذارد، اخلاق حرفه‌ای به میزان 40 % بر عملکرد نوآورانه اثرگذار است و عملکرد نوآورانه به میزان 40 % متغیر اشتراک‌گذاری دانش را تبیین می‌کند، همچنین اخلاق حرفه‌ای بر اشتراک‌گذاری دانش به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی عملکرد نوآورانه به میزان 16 % تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین اشتراک‌گذاری دانش هم‌زمان هم از مسیر مستقیم و هم از مسیر غیرمستقیم (اثر کل) به میزان 64 % تحت تاثیر اخلاق حرفه‌ای می‌باشد و در این بین عملکرد نوآورانه به‌عنوان یک متغیر میانجی جزئی است. نتایج پژوهش نشان داد که هرچه میزان اخلاق حرفه‌ای معلمان مناسب‌تر باشد، میزان اشتراک‌گذاری دانش و سطح عملکرد نوآورانه در محیط یادگیری تلفیقی نیز افزایش می‌یابد. باتوجه‌به نتایج پژوهش مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای معلمان، توانایی پیش‌بینی اشتراک‌گذاری دانش و عملکرد نوآورانه را در محیط یادگیری تلفیقی دارند.
  5. تاثیر محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت بر مهارت گوش ‌دادن فعال دانش-آموزان دختر پایۀ اول شهر نهاوند
    1402
    امروزه یکی از اهداف آموزش و پرورش کسب مهارت‌های زندگی است؛ لذا آشنایی با انواع مهارت‌های زندگی و تلاش در جهت تقویت آن‌ها مستلزم برخورداری از آگاهی و دانش است. مهارت‌های ارتباطی یکی از انواع مهارت‌های زندگی است و به منظور داشتن ارتباط موثر باید به تقویت مهارت‌هایی از جمله گوش‌دادن فعال پرداخت. به‌نوعی می‌توان گفت گوش‌دادن اولین مهارت زبانی است که انسان کسب می‌نماید و به عنوان یکی از عوامل مهم در برقراری ارتباط محسوب می‌شود. تحقق هدف بالا مستلزم طراحی محیط‌هایی بر اساس نظریه-های یادگیری است که دانش‌آموزان در فرایند یادگیری خود نقشی فعال داشته باشند. ازاین‌رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت بر مهارت گوش‌دادن فعال دانش‌آموزان پایۀ اول ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، شبه‌آزمایشی با استفاده از طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. گروه آزمایش در محیط نمایش خلاق 6 مبحث علوم پایۀ اول ابتدایی را آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش‌ها را دریافت کردند. جامعۀ پژوهش 826 نفر از دانش‌آموزان دختر پایۀ اول مدارس ابتدایی شهر نهاوند و نمونۀ موردنظر 40 نفر از دانش‌آموزان دختر پایۀ اول ابتدایی بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و این دانش‌آموزان به طور تصادفی ساده به دو گروه 20 نفری گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ استاندارد گوش‌دادن فعال گلن و پود (1989) استفاده شد که به منظور بررسی روایی آن از آزمون همگن بودن به جهت تک جنسی کردن یا همگن کردن سوالات هر بعد انجام شد و با توجه به نتایج، بارعاملی تمامی متغیرهای پژوهش بیشتر از 4/0 به دست آمد همچنین روایی این پرسش‌نامه از نظر اساتید راهنما و مشاور نیز مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و ضرایب آلفای کرونباخ برای متغیر پژوهش و ابعاد آن بیشتر از 7/0 بود. طرح مداخله در 6 جلسۀ 60 دقیقه‌ای اجرا شد. همچنین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های جمع‌آوری شدۀ پژوهش از روش‌های آمار توصیفی شامل شاخص‌های مرکزی و پراکندگی آماری شامل میانگین، انحراف معیار و واریانس و از روش‌های آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای نرمال بودن توزیع داده‌ها و آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره به کمک نرم‌افزار 27spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت نسبت به روش‌های تدریس رایج تاثیر مثبتی در مهارت توجه، مهارت پیگیری و مهارت انعکاسی که سه مولفه‌ی گوش دادن فعال هستند دارد؛ بنابراین آموزش در محیط نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت می‌تواند مهارت گوش‌دادن فعال دانش‌آموزان دختر پایۀ اول ابتدایی را افزایش دهد. با توجه به نتایج پژوهش، محیط یادگیری نمایش خلاق مبتنی بر نظریۀ فعالیت در حوزۀ آموزش مباحث بهداشتی درس علوم‌ می‌تواند بستر مناسبی را جهت بهبود گوش دادن فعال فراگیران فراهم نماید.
  6. بررسی تاثیر آموزش ریاضی با کمک شبیه سازی تعاملی بر انگیزش، یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه چهارم شهرستان ملایر
    1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش ریاضی با کمک شبیه سازهای تعاملی بر انگیزش، یادگیری و یادداری دانش آموزان پایه چهارم شهرستان ملایر انجام شده است. نوع پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت کمی و روش شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان و پایه چهارم شهرستان ملایر هستند. حجم نمونه با نمونه در دسترس و به تعداد ( 30 نفر) 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل انتخاب گردیدند برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه یادگیری و یادداری محقق ساخته استفاده شد و روایی محتوایی پرسشنامه به تایید استاد راهنما و صاحب نظران رسید که پایایی پرسشنامه انگیزش تحصیلی 0/80 و پایایی پرسشنامه محقق ساخته یادگیری و یادداری 0/83 بدست آمد به منظور تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد واریانس و خطای (میانگین و آمار استنباطی آزمون) کالموگروف – اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع دادهها آزمون تی مستقل به منظور تعیین میزان همگنی یا غیرهمگنی گروه ها در ابتدای پژوهش و در پیش آزمون و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 22 spss انجام شد نتایج پژوهش نشان داد که میزان یادگیری یادداری و انگیزش تحصیلی دانش آموزانی که به کمک شبیه سازی تعاملی گروه آزمایش آموزش دیده اند بیشتر از گروهی است که به روش غیر تعاملی آموزش دیده اند؛ بنابراین آموزش ریاضی به کمک شبیه ساز تعاملی بر یادگیری، یادداری و انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم شهرستان ملایر تاثیر داشته است.