محمد طاهری

دانشیار

تاریخ به‌روزرسانی: 1403/10/01

محمد طاهری

علوم انسانی / زبان و ادبیات فارسی

رساله های دکتری

  1. بررسی تاثیر پذیری مجموعه اشعار(هوای تازه و آیدا در آینه) اثر احمد شاملو از دو شاعر برجسته فرانسوی(لوئی آراگون و پل الوار) بر اساس سبک شناسی لایه ای (لایه واژگانی و بلاغی)
    1402
    ادبیات تطبیقی نوعی از پژوهش بین رشته ای است که به مطالعه ی رابطه ی ادبیات ملت های مختلف با هم می-پردازد؛ شاخه ی فرانسوی ادبیات تطبیقی که درواقع ادبیات تطبیقی با این مکتب پا به عرصه ی حیات گذاشت، از اوایل قرن بیستم تا جنگ جهانی دوم، تحت تاثیر مکاتب اثبات گرا و تجربه گرا، شکل گرفت که در آن، توجه به شواهد «خاستگاه ها» و «تاثرهای» میان فرهنگی و مابین المللی، بر هر دیدگاه دیگری ارجحیت داشت؛ بنابراین، کار پژوهشگر در بررسی تطبیقی این مکتب، یافتن سرنخ های مضامین و ایده های ادبی و چگونگی انتقال آن ها از ملتی به ملت دیگر در گذر زمان بود. مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی که پیشگام عرصه ی پژوهش های ادبیات تطبیقی در جهان است بر دو اصل تاثیر و ارتباطات ادبی استوار است.پژوهش حاضر بر آن است تا بر اساس مکتب فرانسوی در ادبیات تطبیقی، به لایه های سبکی اقتباس شده از سوی شاملو و بررسی تطبیقی وجوه اشتراک و افتراق اقتباس ها در آثار شاعران فرانسوی مورد پژوهش بپردازد.
  2. بررسی سیر تحول شگردهای بلاغی در سبکهای خراسانی عراقی و هندی
    1399
    سیر تحول شگردهای بلاغی در سبکهای خراسانی عراقی و هندی موضوع این رساله است. مسلما شگردهای بلاغی در طول زمان دستخوش تحولات فراوانی بوده است. که مهمترین عرصه آن استعاره وتشبیه بوده است.
  3. بررسی زیباشناختی عنصر عاطفه در ادبیات حماسی با تاکید بر شاهنامه فردوسی
    1396
    در این رساله عنصر عاطفه در ادبیات حماسی با تاکید بر شاهنامه فردوسی مورد مطالعه و تحقیق واقع شده است.
  4. بررسی و تحلیل سیر شاهنامه شناسی در جهان غرب( با محوریت انگلستان فرانسه و آلمان)
    1395
    تاکنون ترجمه های بسیاری از شاهنامه فردوسی در سراسر جهان به انتشار رسیده و حتی در بسیاری از جاها ادبیات کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است. ترجمه شاهنامه در آلمان از سال 1800 به وسیله اشخاصی چونهاگمان، لودلف، وال ، والنبورگ ، ویلکن و فون هامر پورگشتال انجام گرفته و همواره رو به فزونی است. علاقه شدید گوته شاعر بزرگ آلمانی به اشعار فردوسی را نیز می توان در یادداشتها و مقالاتی درباره دیوان شرقی- غربی او مشاهده کرد. مهمترین ترجمه های آلمانی شاهنامه توسطیوزف گورس (1820)، آدولف فریدریش،فون شاک (1851) و فریدریش روکرت (1890) به انتشار رسیده اند و چاپ مهم فرانسوی یولیوس مول (1838) و آثار تحقیقی آگوست وولرس ، تئودور نولدکه ، هرمان اته ، فریتس ولف و... نیز در این زمینه در میان کارهای متعدد دیگران به روی شاهنامه قابل تامل هستند. هر چند شمردن تعداد ترجمه ها و تحقیقات شاهنامه در میان نویسندگان و پژوهشگران خارجی و تعداد زیاد تحقیقات تطبیقی بر روی این اثر بزرگ حماسی به ویژه در دانشگاهها و مدارس اروپایی کاری دشوار است، اما تاثیرات انکارناپذیر داستانهای شاهنامه را به راحتی می توان در ادبیات جهان مورد ارزیابی قرار داد
  5. بررسی تحلیلی جریان های شعر معاصر از سال 1360 تا 1390
    1395
    شعر نوگرای فارسی در ایران، طی سه دههی اخیر (1360-1390) تحت تاثیر اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی جامعه با معرفی جریانهای متعددی مواجه شده است که هر یک از این جریانها به نحوی بر روند تحوّلات شعر فارسی تاثیرگذار بودهاند. در دههی شصت، جریان «شعر جنگ» به طور خودجوش و بدون هیچ گونه بانی و بیانیهای به جود آمد و غالب شعرای این دهه را میتوان جزء شعرای جنگ دانست زیرا به دلیل وسعت ابعاد جنگ تمامی مردم و البتّه هنرمندان، به لحاظ عاطفی با پدیدهی جنگ و فجایع آن درگیر بودند. به موازات این جریان، «موج سوم» نیز در ادامهی تجربیّات شعرای نوگرای دههی چهل و پنجاه در حال توسعه بود. این جریان را که میتوان گونهای از «شعر لحظه» دانست و توسط «فرامرز سلیمانی» معرفی شد؛ بیشتر مجالی بود برای بیان زنج هنرمندانی که تحت فشار شرایط خاص آن دهه قرار داشتند. در کنار این دو جریان، «سید علی صالحی» نیز جریان «شعر گفتار» را معرفی کرد و با این اقدام، کاربرد زبانی نزدیک به محاوره را در سرودهها ترویج کرد. در دههی هفتاد، پس از اتمام جنگ و بازتر شدن نسبی فضای هنری، جریانهای شعری بیشتری پا به عرصهی ظهور گذاشتند؛ که اکثراً به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر نظریههای اروپایی بودند. «جریان پست مدرن» که توسط «رضا براهنی» معرفی شد یکی از این گونه جریانهاست که مستقیماً از نظریههای اندیشمندان اروپایی تغذیه میکرد که هر چند با ذائقهی هنری و بافت فرهنگی مردم ایران همخوانی نداشت امّا موجب کسب تجربیّات تازهای برای شعر نوگرای فارسی شد. در همین دهه جریان «شعر پسانیمایی» که توسط «علی باباچاهی» معرفی شد در واقع شکل تعدیل یافتهای از جریان «پست مدرن» بود. در کنار این دو جریان، «ابوالفضل پاشا» جریان « شعر حرکت » را معرفی کرد که این جریان اگر چه رگههایی از پست مدرن را در خود داشت امّا بیشتر مبتنی بر تجربیّات شعر سنتی فارسی به ویژه شیوهی «مولانا» بود. «سید علی صالحی» نیز در این دهه دوباره دست به کار شد و جریان «شعر فراگفتار» را معرفی کرد و این بار کوشید که ابعادی متافیزیکی را برای اصوات و آواها، تعریف کند. با آرامتر شدن اوضاع سیاسی و اجتماعی در سالهای آغازین دههی هشتاد، از التهابات عرصهی ادبی نیز کاسته شد و شور و شر ارائهی نظریههای اروپایی نیز فروکش کرد و تنها انشعاب باقی ماندهی این نظریهها جریان «شعر متفاوط» بود که توسط «محمّد آ

پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد

  1. بررسی روانشناسانه مساله طلاق عاطفی در رمان بنفش مایل به لیمویی از یاسمن خلیلی فرد بر اساس نظریه جان گاتمن
    1402
    طلاق عاطفی از مسائلی است که بنابر وجوه مختلف آن، امکان تبیین های متفاوتی را برمی تابد. از مهم ترین وجوه طلاق عاطفی، جنبه روان شناختی آن است. جان گاتمن روانشناس معاصر آمریکایی، در آثار خود به تبیین مسئله ی طلاق از جنبه ی مذکور پرداخته است. در این پایان نامه، نخست، نظریه ی وی، به عنوان چارچوب نظری بیان شده و سپس بر اساس آن، زمینه ها، علل و عوامل و پیامدهای طلاق عاطفی در دو شخصیت نادر و آیدا-که درگیر طلاق عاطفی هستند- در رمان بنفش مایل به لیمویی یاسمن خلیلی فرد، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. خرده گیری، توهین، حالت تدافعی و طفره روی در مشاجرات، به عنوان مهم ترین عوامل طلاق عاطفی اند که چنانچه به موقع از آنها جلوگیری نشود، منجر به غرق شدگی می شود. غرق شدگی فرآیندی است که نهایتاً طی چهار مرحله به شرح ذیل به طلاق عاطفی منجر می شود. مرحله اول: مشکل ازدواج را جدی دیدن؛ مرحله دوم: بی ثمر به نظر رسیدن صحبت کردن با همسر در مورد مشکلات؛ مرحله سوم: شروع به زندگی موازی؛ مرحله چهارم: تنهایی. در این حالت است که گفته می شود زوجین با هم در یک خانه زندگی می کنند نه در یک دنیا، و احساس جدایی چنان غالب می شود که ازدواجشان با زندگی تنها چندان تفاوتی نمی کند. نتیجه ی این پژوهش حاکی از آن است که طلاق عاطفی در زندگی نادر وآیدا، در رمان بنفش مایل به لیمویی، با شاخص های نظریه ی گاتمن قابل تطبیق است.
  2. بررسی رمان روزگار سپری شده مردم سالخورده از دیدگاه نظریه روایت شناسی ژرار ژنت
    1402
    روزگار سپری‌شدۀ مردم سالخورده یکی از شاخص‌ترین آثار روایی در ادبیات معاصر ایران است. محمود دولت‌آبادی، نویسندۀ این اثر ضمن روایت زندگی سه نسل از یک خانواده در روستای تلخ‌آباد کلخچان، زندگی اجتماعی مردم ایران در قرن بیستم را به تصویر می‌کشد و از تیره‌روزی‌ها و تلخ‌کامی‌های آنان پرده‌ برمی‌دارد. تحقیق حاضر به بررسی روایت این اثر از دیدگاه نظریه ادبی ژرار ژنت که در کتاب «گفتمان روایی» مطرح شده می‌پردازد. ویژگی‌های اساسی روایت روزگار سپری‌شدۀ مردم سالخورده از پنج منظر ترتیب، دیرش، بسامد، حالت و آوا مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌‌است. هدف این پژوهش آن است که از طریق بررسی عناصر اصلی روایت مانند زمان و زاویۀ دید، امکان شناخت بهتر اثر را فراهم سازد. ابتدا با بررسی سطوح مختلف روایت، ویژگی‌های آوایی این اثر و لایه‌های تودرتوی ساختار پیچیدۀ روایتگری‌ آن شناخته می‌‌شود و در ادامه از منظر حالت به تاثیر شخصیت کانونی و بهره‌گیری از عنصر فاصله در پیش‌برد روایت پرداخته می‌شود. مرحلۀ پایانی تعیین مختصات زمانی کتاب است که با مقایسۀ سه عنصر ترتیب حوادث، مدت‌زمان تداوم رخدادها و بسامد اتفاقات در داستان و روایت انجام می‌گیرد. این تحقیق به دنبال آن است که بخشی از ویژگی‌های روایی کمتر بررسی‌شدۀ روزگار سپری‌شدۀ مردم سالخورده را از پس پردۀ ابهامی که دور تا دور این اثر کشیده شده خارج کند.
  3. تحلیل شخصیت شاعر در دیوان حافظ، بر اساس نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل
    1401
    نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل» که توسط اریک برن ارائه گردیده است، با استفاده از الگوی سه گانۀ حالات نفسانی، یعنی «کودک»، «والد» و «بالغ»، در تجزیه وتحلیل رفتار و شخصیت انسان ها، استفاده می شود. در این پژوهش که باتکیه بر مطالعات کتابخانه ای انجام شده است، دیوان حافظ و شخصیتی که حافظ از خود در دیوانش به نمایش گذاشته است، بر پایۀ نظریۀ «تحلیل رفتار متقابل» بررسی شده است تا مشخص شود که شخصیت وی، از کدام یک از حالات «کودک»، «والد» یا «بالغِ» وی، اثر پذیرفته است. عمدۀ تمرکز این پژوهش بر روی ابیاتی است که حافظ دربارۀ خودش صحبت می کند. یافته های پژوهش نشان می دهد که همۀ ابیات دیوان حافظ، قابل تطبیق با این نظریه نیست؛ اما بخش نسبتاً عمده ای از آنها، قابل تطبیق با این نظریه است و بر اساس آن، غالب ابیات، برگرفته از حالتِ «بالغِ» وی می باشد. او با آگاهی از اوضاع زمانۀ خود، مانند یک انسان بالغ عمل می کند؛ هرچند همین کار وی باعث ایجاد نظرات مختلف دربارۀ شخصیت وی گردیده است. علاوه بر شخصیت بالغ، ابیات بسیاری نیز برگرفته از حالت «والدِ» وی می باشد؛ به ویژه ابیاتی که او مانند یک پدر یا برادر بزرگ تر، مخاطب خود را مورد وعظ و اندرز قرار می دهد. حالت «کودک» در شخصیت وی، کمترین بسامد را دارند. شخصیت وی، گزارشی از هنجارستیزی های اوست.
  4. تحلیل شخصیت سهراب در شاهنامه براساس نظریه فردنگر آلفرد آدلر
    1401
    تحلیل آثار ادبی کالسیک به کمک نظریههای مختلف مدرن در هر حوزهای، تالشی برای رهایی این آثار از تکبعدی بودن و جنبۀ کارایی بخشیدن به آنها در مواجهه با دیدگاههای جدید مطالعاتی بینرشتهای است. در این پژوهش سعی شده شخصیت سهراب از پهلوانان ایرانی در شاهنامۀ فردوسی بر اساس نظریۀ روانشناختی فردی آلفرد آدلر در قالب اصول هفتگانه شامل اصل حقارت، اصل برتریجویی، اصل ترتیب تولد، اصل خودآگاهی، اصل عالقۀ اجتماعی، اصل غایتگری و اصل خویشتن خالق )نیروی خالق( و چند کمّیت مهم دیگر این نظریه، بررسی شود. »شخصیت« در ادبیات عنصر اصلی هر داستان و مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و کفتاری فرد است که قصه را پیش میبرد. در روانشناسی، شخصی عامل تعیینکننده واکنشهای فرد، در موقعیتهای مختلف است. »شاهنامه« اثر ارزشمندی در حوزه ادب فارسی، از جمله آثاری است که تعدد شخصیت دارد و این امکان را ایجاد میکند که بتوان هریک از شخصیتها را با روشها و نظریههای مختلف دانش شخصیتشناسی تحلیل کرد. در این میان »پهلوان سهراب« شاهنامه درگیر موقعیت مختلف و بیشماری میشود که این امر فرصت مناسبی برای بروز درونیات و آشکارکردن شخصیت آن است. این پژوهش به روش تحلیل کیفی و بر اساس مطالعات کتابخانهای و اسنادی در پی تحلیل شخصیت آن رخ میدهد، بر آمده است که از مهمترین نتایج آن میتوان به باالبودن عالقۀ اجتماعی، که یکی از دو اصل بنیادین نظریۀ آدلر است، در شخصیت سهراب اشاره کرد.
  5. بررسی عنصر عاطفه، در زیبایی شناسی شعر پروین اعتصامی
    1400
    عاطفه یا احساس، زمینه درونی و معنوی شعر و عنصر بنیادین در شکل گیری هر اثر ادبی است. از همین روی بررسی آن بیش از عناصر دیگر در متن ادبی ضروری می نماید. عاطفه یکی از مهم ترین عناصر سازنده شعر است چرا که خواننده بیشترین تاثیر را از جنبه عاطفی شعر می پذیرد. شعر به عنوان ابزار قوی، عواطف و احساسات درونی شاعر را به خواننده انتقال می دهد و خواننده با خواندن آن شعر احساس همدردی می کند. عنصر عاطفه در شعر بسیار تاثیرگذارتر از وزن، ردیف و قافیه و... است. عاطفه، علمی آموختنی و اکتسابی نیست بلکه با درونیات شاعر و دغدغه های او در ارتباط است. هرچه عاطفه قوی تر باشد عمق شعر مانایی آن بیشتر است. یافته های تحقیق حاکی است که مضامین عاطفی احساسی بخش عمده ای از اشعار پروین را در بر می گیرد. مضامین عاطفی شعر پروین اعتصامی بیشتر بر مسائل تعلیمی تاکید دارد و عرصه نبرد، فقر و غنا، ظالم و مظلوم و قوی و ضعیف است.
  6. بررسی مضامین فرهنگ عامّه در رمان درخت انجیر معابد اثر احمد محمود
    1400
    ادبیّات عامّه یا فولکلور مجموعۀ آداب و رسوم، افسانه ها، ضرب المثل ها، ترانه ها، اساطیر و... در موضوعات مختلف است که در جوامع گوناگون به طور شفاهی یا از راه تقلید، نسل به نسل منتقل می شود. در مباحث مختلف فرهنگ عامّه، آداب، رسوم، باورها، طرز تلقی ها، رفتارها، جشن ها، کنایات ادبی، خرافات و...، به عنوان مظاهر فکری و رفتاری جامعه بازتاب داده می شود. سرزمین ایران، با داشتن اقوام گوناگون، دارای مجموعه ای از متنوّع ترین عقاید و آداب و رسوم است که شاعران و نویسندگان هر منطقه از آن ها در آثار خود استفاده کرده اند. بررسی و مقایسۀ این آثار، هم از لحاظ فرهنگی و هم از نظر ادبی، دارای اهمیّت خاصی است. یکی از این آثار، رمان «درخت انجیر معابد» اثر احمد محمود است. هدف از انجام این پژوهش آشنایی با آداب و رسوم و باورها در این اثر و یافتن پرکاربردترین عناصر فرهنگ عامّه در این اثر زیبا است. نتیجۀ این پژوهش نشان داد رمان درخت انجیر معابد مجموعه ای از آیین ها و رسوم و منبعی برای مطالعه زندگی اجتماعی ایران است و احمد محمود، نویسندۀ کتاب، با احاطه به علوم و دانش های عامّه خود و کثرت اشارات آن ها به ویژه به کنایات، مثل ها، لغات و اصطلاحات عامیانه و بهره گیری او از باورها، اعتقادات، آداب و رسوم و شیوه های معیشتی مردم، زمینۀ مساعدی را برای ورود فرهنگ عامّه در آثارش فراهم ساخته است و فرهنگ و تفکّرات قومی خود را در این اثر منعکس نموده است.
  7. بررسی مولفه های فرهنگی در شعر اخوان ثالث
    1399
    فرهنگ به معنای عام و جهانشمول و فرهنگ در حوزه خاص جغرافیای ایران نمود بارز و گسترده ای در شعر مهدی اخوان ثالث متخلص به م. امید دارد. بارزترین جلوه فرهنگی اشعر اخوان مفاهیم اسطوره ای و عناصرایران باستان است. اخوان از آنجا که گرایش خاصی به فضای نوستالژیک ایران عهد ساسانی و هخامنشی داشت، در جای جای اشعارش تلاش کرده تا آیینه ای باشد برای تبیین ارزشهای فرهنگی آن دوران. البته اسطور ه های شاهنامه ای که بخش وسیعی از فرهنگ ایران باستان را نمایندگی می کند نیز جایگاه ثابتی در سروده های اخوان ثالث دارد. علاوه بر آنچه که گفته شد نمونه های بسیار ی از عناصر فرهنگی معاصر نیز در شعر اخوان مجال بروز و ظهور یافته است.
  8. بررسی تطبیقی ابیات بحث برانگیز در شرح نامه های داستان رستم و اسفندیار
    1399
    در این رساله ابیات دشوار داستان رستم و اسفندیار مورد واکاوی قرار گرفته است.داستان رستم و اسفندیار در شاهنامه فردوسی یکی از پر آوازه ترین و شناخته ترین داستانهای شاهنامه و از شاهکارهای کم نظیر داستانهای رزمی شاهنامه و به بیانی داستان داستانهای شاهنامه است .این داستان روایت قهرمانیها است . قهرمانیهایی که می تواند از یک رویداد تاریخی نشات گرفته باشد و دارای لحنی فاخر و مطمئن است . لحن شخصیتها بنابر فضایی که در آن قرار دارند یکسان و متناسب است . فضای داستان به گونه ای است که خواننده را با فاجعه آشنا می کند و غم آمیخته در داستان از همان ابتدای داستان باعث تشویش و نگرانی خواننده می شود . با مقایسه تطبیقی شروح مختلف شاهنامه که در باب ابیات بحث برانگیز کند وکاو کرده اند، میتوان تحلیل و درک بهتری نسبت به این داستان یافت
  9. بررسی تطبیقی گرشاسب نامه اسدی توسی و آثار برگزیده تالکین با رویکرد اسطوره شناختی
    1399
    اسطوره مفهومی است که همیشه در طول تاریخ همراه انسان بوده، و نمی توان آن را از جوامع انسانی جدا کرد. بر خلاف فیلسوفان دوره روشنگری که انسان مدرن را بی نیاز از اسطوره ها می دانستند اما امروز می دانیم که انسان هیچگاه از اسطوره بی نیاز نیست و همیشه در عمیق ترین لایه های فرهنگ جوامع می توان اساطیر را یافت. و حتی عصر روشنگری نیز بر خلاف ادعای خود، اسطوره های مورد نظر خود را تدوین نمود. چرا که اسطوره ها در اصل الگوهایی پنداشتی و شبکه هایی از نماد های قدرتمندند که طرق خاصی را برای تفسیر جهان عرضه می کنند و معنای آن را شکل می دهند. پژوهش حاضر برای یافتن نمودهای اساطیری در ادبیات مدرن به مقایسه و بررسی دو اسطوره یکی کهن و دیگری معاصر، یعنی گرشاسب نامه اسدی توسی و هابیت یا آنجا و بازگشت دوباره از تالکین می پردازد. در این پژوهش از نظریات اسطوره شناسان بزرگی چون: جوزف کمبل، میرچا الیاده، ارنست کاسیرر و کارول پیرسون استفاده شده است و پس از بررسی مشخص می شود که، با وجود تفاوت های قابل توجه مانند کیفیت و محل بروز کهن الگوها و همچنین روح کلی حاکم بر آثار که هر کدام را به مقصود مورد نظر خود هدایت می کند، بسیاری از مفاهیم اسطوره شناختی و کهن الگو ها در هر دو اثر با هم تطابق دارند. و امروزه نیز اسطوره ها در لایه های عمیق زندگی بشری به حیات خود ادامه می دهند .
  10. بررسی و تحلیل عناصر طبیعت در شعر شاملو
    1399
    طبیعت و عناصر آن در تحلیل اشعار شاملو اهمیت بسزایی دارد. شاملو عناصر طبیعت را به وفور در شعر خود به شکلی سمبلیک بکار میگیرد و بدینوسیله بر غنای ایماژهای شعر خود می افزاید. مهمترین عناصر طبیعی به کار رفته در شعر شاملو عبارتند از کوه، ابر ، باران ، دشت. کوه نماد انسانهای مبارز و حقیقتجو است که همواره بر آرمان خود پافشاری و استقامت دارند. دشت استعاره از فراخنای جهان هستی با همه گستردگیهای آن است. ذ باران نماد رستگاری و طهارت معنوی است و ابر استعاره ای است بر همه استعدادهای شکوفا نشده که در مسیر زندگی قابلیت جلوه و تبلور دارند.
  11. بررسی تطبیقی آداب و تشریفات درباری در تاریخ بیهقی و سیاستنامه
    1399
    دو کتاب تاریخ بیهقی و سیاستنامه خواجه نظام الملک از کتاب های مهم ادبی تاریخ هستند که تطبیق موضوعی آنها از حیث تشریفات درباری موضوع این رساله است.
  12. بررسی تطبیقی مضامین قصاید بدوی الجبل و اشعار شهریار
    1399
    بدوی الجبل شلعر معاصر سوری و از شخصیتهای صاحب نام ادبی و سیاسی معاصر سوریه است. اشعار او در این رساله از حیث محتوا با اشعار شهریار تبریزی شاعر بزرگ ایرانی معاصر مطابقت داده شده است.
  13. بررسی تطبیقی پادشاهی خسروپرویز در شاهنامه و تاریخ
    1397
    مایهورترین قسمت شاهنامه از نظر تاریخی دورهی ساسانیان است. نام خسرو دوم، معروف به خسروپرویز )616-014 )به عنوان فرمانروایی که به قول »آرتورکریستین سن« آخرین سلطنت بزرگ ایران باستان را ارائه میدهد نام پرآوازهای است و فردوسی نیز در شاهنامه بعد از خسرو اول )انوشیروان( بیشترین ابیات را به توصیف و بیان حوادث پادشاهی این سلطنت باشکوه در میان ساسانیان اختصاص داده است. او در آغاز پادشاهی با شورشهای بهرام چوبین مواجه گشت که این جنگها هم در کتب تاریخ و هم در شاهنامه بازتاب وسیعی داشته و فردوسی بهطور مفصل به شرح این جنگها پرداخته اما در مورد جنگهای بیست و هفت سالهای که این پادشاه با روم داشته کوچکترین اشارهای نداشته است و در واقع داستان خسروپرویز در شاهنامه شرح حدود 20 سال از رویدادهای فرمانروایی اوست نه 36 سال! وحوادث قبل و بعد از این قسمت حذف شده اما به غیر ازآن تقریباً تمام رویدادها با اختالفاتی جزئی بر تاریخ منطبق است و حوادث و رویدادهای سلطنت این پادشاه پرماجرا، همچون ماجرای عشق شیرین، از میان برداشتن داییهای خسرو گستهم و بندوی، زاده شدن شیرویه به فال بد و شورش سپاهیان خسرو علیه او و زندانیشدن و محاکمه و کشته شدن او و همچنین توصیف داستانهای زیبای پادشاهی او همچون ساختن ایوان مداین و تخت طاقدیس داستان باربد رامشگر و شکوه و جالل و دارایی هنگفت او در شاهنامه با اختالفاتی جزئی با بنمایههای تاریخی برابر است.
  14. بررسی و تحلیل مفهوم جبر و اختیار در گلستان و بوستان سعدی
    1397
    جبر و اختیار یکی از مسائل پیچیدۀ کلامی است و برداشت های متنوع مسلمانان از آیات قرآن، سبب ایجاد مشرب های مختلف فکری از جمله اشاعره، معتزله، امامیه و ... شده است. این موضوع همه بزرگان ادب فارسی را متاثر ساخته است و عقاید خود را در این باره در خلال آثار خویش، بیان کرده اند. در پژوهش حاضر جبر و اختیار از دیدگاه سعدی در گلستان و بوستان بررسی و مقایسه شده است. با توجه به اشعری بودن سعدی و تاثیرپذیری از اندیشه های کهن ایرانی از جمله زروانیسم، وی خواسته است نتیجه ای کلی بگیرد که مبنای جهان بینی وی است و آن تقدیر محتوم آدمیان است، که بیشتر در گلستان نمود پیدا کرده است. سعدی آموزگار اخلاق است، عقاید جبرگرایانۀ وی در گلستان بیشتر حول مسائل تربیتی می-چرخد، اما در عین حال اختیار را نفی نمی کند. عقاید اختیارگرایانۀ وی در بوستان در پی تاثیرپذیری از عرفان متفاوت وی و آیات قران در این زمینه و در عین حال تاکید بر امر تربیت نفس و لزوم کسب هنر و فضیلت و اهمیت آن نسبت به اصل و نسب، اعتقاد او را به اختیار بیشتر برملا می سازد.
  15. بررسی مفهوم آرمانشهر در اشعار نیما یوشیج و والت ویتمن
    1396
    آرمانشهر یا مدینه فاضله آرزوی دیرین بشر برای برپایی جامعه ای مبتنی بر کمالات انسانی و عاری از هرگونه فساد و تبعیض بوده است که می توان ریشه های آن را در اعماق تاریخ و مذهب و فلسفه واکاوی کرد و تظاهرات آن را در هنر و ادبیات به تماشا نشست...
  16. بررسی مولفه های خردمندی و کم خردی در گلستان سعدی بر اساس مدل سه بعدی آردلت
    1396
    در این پایان نامه مولفه های خردمندی و کم خردی در گلستان سعدی بر اساس مدل سه بعدی آردلت بررسی شده است
  17. بررسی فرهنگ عامه در رمان شادکامان دره قره سو
    1396
    در این رساله ب فرهنگ عامه در رمان شادکامان دره قره سو مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.
  18. بررسی نقش سفر در آفرینشهای ادبی (با تاکید بر آثار سعدی)
    1395
    ابوعبدالله مشرف الدین مصلح شیرازی در اوایل قرن هفتم متولد شد و در سنه 961 در شیراز وفات یافت.تخلص خود را از نام سعدبن ابی بکر بن سعد زنگی ولیعهد مظفرالدین ابوبکر گرفت. هر وقت سعدی در شیراز بود در خدمت این ولیعهد ادب پرور به سر می برد.سعدی در نظامیه بغداد تحصیل کرد. دانشجویان دانشگاه نظامیه عبارت بودند از مفسران، محدثان، وعاظ، حکام و مذکران.شیخ پس از اتمام تحصیل به سیر و سیاحت پرداخت و در مجالس، وعظ می گفت و مردم را به سوی دین و اخلاق هدایت می کرد.به طوری که از آثار سعدی بر می آید ومعاصرینش هم می نویسند در لغت، صرف و نحو، کلام، منطق، حکمت الهی، و حکمت عملی، (عالم الاجتماع و سیاست مدن) مهارت داشت. مخصوصاً او در حکمت از تمام آثارش پیداست.استاد سخن در مرحله ای از زندگی به سیر و سیاحت در بیشتر کشورهای اسلامی پرداخت، به بلخ و غزنه رفت، به گجرات در هندوستان سفر کرد و با تجربه برهمن های هند آشنا شد و در دهلی زبان هندی را فرا گرفت.در این دوران سعدی از طریق دریا به یمن و حبشه و سپس به کشورهای عربی رفت وپس اززیارت کعبه مدتی در شام به ویژه در دمشق،بعلبک لبنان و بیت المقدس ساکن شد.سعدی پس از سفرهای بسیار به شیراز بازگشت و تجارب خود را به نگارش در آورد.
  19. بررسی تطبیقی اساطیر ایرانی در آثارالباقیه ابوریحان بیرونی و شاهنامه فردوسی
    1395
    کتاب آثارالباقیه، عالمانه ترین و مهم ترین اثر این دانشمند بزرگ در میان دهها آثار اوست. با مشاهده جزئیات کتاب مشخص می گردد که او اطلاعاتی مفصل و گرانبها را طی سالیان زیاد و با زحمت و تلاش فراوان جمع آوری و در این کتاب تدوین کرده است.مولف در بخش های مختلفی از آثارالباقیه اشارات دست اولی در باب فرهنگ وتاریخ واساطیر ایرانی دارد ودر ضمن آنها از پدید آمدن مدنیت ایران وایرانیان باستان سخن رانده است برای مثال می نویسد: « پادشاهان پیشدادی و برخی از کیان که بلخ را جایگاه خود قرار داده بودند؛ نیرین و کواکب و کلیات عناصر را تا زمان پیدایش زردشت، در سال سی ام از سلطنت گشتاسب، تقدیس می کردند » هرچند پژوهشگران به این موارد توجه داشته اند و در موقع لزوم از بعضی مندرجات این کتاب استفاده شده است؛ با این حال لازم می نماید این مطالب به صورت مرتب و دسته بندی شده و با لحاظ کردن اختلافات واشتراکات آن با مندرجات شاهنامه ی فردوسی به عنوان متن معیار، مدون گردد؛ تابتوان تحلیلی علمی از مطالب تاریخی واسطوره شناسی این کتاب ارزشمند به دست داد ودر پژوهش های مربوط بعدی به سهولت از آن ها بهره جست.
  20. بررسی کاربردهای چهارگانه اسطوره در بخش اساطیری شاهنامه بر اساس آرای جوزف کمبل
    1395
    اسطوره اساسا چهار کارکرد دارد اولین کارکرد ان نقش عرفانی است در واقع درک شگفتی جهان و انسان و تجربه حرمت در مقابل این راز است .اسطوره ، جهان را در مقابل بعد راز ، و درک رازی که زیر بنای همه صورت هاست می گشاید کارکرد دوم بعد کیهان شناختی است که علم به ان می پردازد – به شما نشان می دهد که شکل کیهان چگونه است . اما به شیوه ای نشان می دهد که راز هم باز به جای بماند کارکرد سوم نقش ان جامعه شناختی است – حمایت کردن از یک نظم اجتماعی معین و اعتبار بخشیدن به ان کارکرد چهارم ان تعلیم وتربیت است وبه نحوی سپری کردن یک زندگی تحت هر شرایطی تکامل فرد از وابستگی به جوانی ، بلوغ و خروج ان و سپس نحوه مرتبط شدن با این جامعه ونحوه ارتباط دادن این جامعه با جهان طبعت و کیهان این چیزی است که اسطوره ها درباره اش صحبت می کنند
  21. بررسی زیبایی شناسانه غزلیات امیر خسرو دهلوی
    1394
    امیر خسرو دهلوی یکی از بزرگترین شاعران پارسیگوی هند است که غزل او سرشار از زیبایی و لطافت است در واقع واژه ها زبان و آرایه های ادبی در غزل وی در خدمت هرچه بهتر بیان کردن اندیشه های او است در این پژوهش به زیبایی شناسی غزلیات امیر خسرو دهلوی پرداخته شده است. بیان مساله اهمیت موضوع اهداف تحقیق ضرورت انجام تحقیق و روش تحقیق در فصل اول قرار گرفته اند.
  22. بررسی اندیشه های سیاسی و انتقادی شعر فارسی در قرون سوم وچهارم با تاکید بر شاهنامه فردوسی
    1394
    اندیشه سیاسی از جمله موضوعات مطرح در ادب فارسی است که از دیرباز در شعر فارسی تجلی و نمود وبروز داشته است برخی از شاعران قرون سوم و چهارم به خصوص فردوسی در شعر خود تفکر سیاسی را به صورتهای گوناگونی ( به صراحت وبه کنایه وبه تعریض ) بیان کرده اند در این پایان نامه سعی کرده ایم ساختار سیاسی شعر این دوره را تبیین وبا ذکر نمونه ها اشعار سیاسی این دوره را معرفی کنیم
  23. مقایسه عاشقانه ها در شعر شهریار و حمیدی شیرازی
    1394
    دکتر مهدی حمیدی از شاعران بنام و چهره های درخشان ادبیات معاصر ایران است.اولین مجموعه شعرش را در سال 1321 با عنوان «از یاد رفته» منتشر کرد که تماماً در قالب غزل بود.حمیدی شاعری بود که در جبهه مخالف نیما یوشیج و نوگرایان ایستاد و در پایان سال 1321 دومین دفتر شعرش را به نام «عصیان» به دست چاپ سپرد.حمیدی در سال 1324 قصیده «مصاحبه با نیما پیشوای نوپردازان» را منتشر کرده بود که در جبهه شعرای کلاسیک و مخالفان نیما یوشیجاو را در صف اول قرار داد. او بعد از شهریور 20 با قصاید حماسی وار پیرامون شرایط نابسامان سیاسی و اجتماعی ایران و در حمله به اشغالگران بیگانه و جدایی خواهان آذربایجان، مورد توجه خاص و عام واقع شد و به او لقب «شاعر ملی» داده بودند. عاشقانه های او شهریار شباهت های زیادی باهم دارند
  24. برررسی سبک شناسانه و تبیین زیبا شناختی و بلاغی در ترجمه کهن نهج البلاغه
    1394
    در این رساله ترجمه کهن نهج البلاغه از دیدگاه زیباییی شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.از اواخر قرن چهارم هجری که سخنان حضرت علی علیه السلام توسط «سید رضی »گردآوری شده عالمان فارسی زبان بر آن شدند که این کتاب نورانی را به زبان فارسی برگردانند، تا فارسی زبانان از برکات این اثرنفیس بهره مند شوند.قدیمی ترین نسخه ترجمه فارسی نهج البلاغه که دردست است، مربوط به قرن ششم هجری است که اخیرا با تحقیق آقای دکتر جوینی در دو جلد به چاپ رسیده است. بعد از آن، ترجمه حسین اردبیلی،معاصر شاه اسماعیل صفوی و سپس شرح وترجمه ملافتح الله کاشانی است. در قرن اخیر ترجمه های فارسی بسیاری از نهج البلاغه صورت پذیرفته است.
  25. بررسی و تحلیل تطبیقی شب در شعر سعدی ونیما یوشیج
    1393
    کاربرد و بار معنایی واژگان در هر دوره از شعرفارسی متفاوت و مناسب با آن دوره است کاربردئ واژگان در شعر معاصر با آنچه در در شعر قدیم و کلاسیک وجود داشته است تفاوت بنیادی پیدا کرده است واژه های شب در شعر کلاسیک غالبا در معنای ظاهری و تصنعی و ذهنی بوده است. گاهی شاعر از سکوت شب لذت می برد و با خوابیدن خلایق خود را به معبود نزدیک می بیند.و یا گاهی شکایت می کند.
  26. بررسی سبک شناسانه معارف سلطان ولد از نظر ساختار ومحتوا
    1393
    در این رسابه کتاب معارف سلطان ولد از نظر وجوه مختلف سبک شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.سلطان ولد این گونه معارف صوفیه را با زبانی بسیار شیوا و ساده مطرح کرده تا حدی که می توان گفت: این نگاشته ولد بسیار شبیه به نگاشته های فارسی دور نخست زبان فارسی، و همانند مولفات نویسندگان سبک خراسانی است. وی از تمثیلهای بسیار زیبایی که در حدیقه و کلیله و دمنه و مثنوی مولانا نیز وجود دارد مانند زاغ و بلبل، گرگ و آهو، شاه و رعیت بهره برده، ونیز از داستانهای قرآنی مانند داستان آدم و قصه یوسف ، موسی وخضر، و موسی وفرعون وغیره سود جسته وامثال فارسی و عربی را با مها رت در میان گفتارش درج کرده، و گفتارش را با ابیاتی از سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، مثنوی مولوی و دیگران اراسته است.نکات و دقایقی که در معارف سلطان ولد آمده است بعضی از آنها را در مثنوی مولانا و مقالات شمس می توان دید
  27. بررسی شکل شناسانه داستانهای مرزبان نامه( با رویکرد ریخت شناسی پراب )
    1393
    تحلیل روایت یکی از شاخه های مهم علم نشانه شناسی است و زبان شناسی، مبنای تحلیل ساختاری روایت است . این شیوه ی تحلیل به بررسی چگونگی حضور نشانه های روایتی، ارتباط این نشانه ها با یکدیگر در رمزگان، نیز شرایط ممکن حضور دال های غیابی در محورهای افقی و عمودی می پردازد . پژوهش حاضر از پنج فصل تشکیل شده است. فصل اول شامل مقدمه و کلیات است. ولادیمیر پراپ ، مردم شناسِ صورت گرایِ روس ، با مطالعه ی ریخت شناسانه ی قصه های پریان روسی در 1928 ، آغاز گر روایت شناسی نوین بود. او الگوی حاکم بر این قصه ها را استخراج کرد و نشان داد قصه های پریان ، به رغم تکثر و تنوع ظاهری ، از نظر انواع قهرمانان و عملکرد آنها ، دارای نوعی وحدت و همانندی است.
  28. بررسی شکل شناسانه ی داستان های مرزبان نامه(با رویکرد ریخت شناسی پراپ)
    1393
    در میان ادبیات داستانی ایران، یکی از معروفترین آثار در بین فارسی زبانان یا حداقل در بین خواص فارسی زبان، مرزبان نامه است. مرزبان نامه در عین داستان بودن، هم سیاست نامه است و هم کتاب آموزش اخلاق و رسم زندگی است. البته شاید یکی به خاطر نثر مصنوع و واژه های دیریاب آن، و دیگر این که چون شباهت هایی با کلیله و دمنه داشته و حتی به نظر برخی تقلیدی از آن بوده، کمترمورد توجه محققین و محافل علمی و ادبی قرار گرفته و گویا نسبت به آثاری چون گلستان و مثنوی و ... اندکی مهجور مانده است. پر واضح است آثار بزرگی چون مرزبان نامه نباید فراموش شود و می بایست فارسی زبانان و فارسی دوستان با راهکارهای مناسبی برای شناساندن این آثار گام هایی بردارند و به نظر می رسد یکی از راه های شناساندن آثار قدیمی پرداختن به ساختار آنهاست. بنابراین، بر آن شدیم در اندازه ی توان داستان های این اثر ارزشمند را در پژوهشی با عنوان ریخت شناسی داستان بر مبنای الگوی پراپ مورد بررسی قرار دهیم.داستان های مرزبان نامه بیشتر داستان کوتاه و از نوع فابل یا پارابل می باشد و قابل مقایسه با داستان های پریان نیست که سرشار از افسانه و جادو و تخیل است و در یک کلام ماورایی است. البته در ریخت شناسی ها می توان از آن در بررسی ها استفاده کرد ولی همسانی ریخت شناسی و یکسانی نتیجه این گونه داستان ها با داستان های پریان و افسانه ها دور از انتظار است. در این پژوهش سعی شده است ضمن معرفی داستان، اجزای مختلف داستان از جمله: شخصیت ها، صحنه ها، تضادها، تقابل ها، طرح داستان و ... نیز بررسی گردد و مقایسه ای شکل شناسانه ، با روش ریخت شناسی پراپ انجام گیرد، تا ساختار داستان های مرزبان نامه به شکلی علمی و عینی واکاوی و مورد بررسی قرار گرفته و تقدیم ادب دوستان گردد.
  29. بررسی آثار سیمین بهبهانی از دیدگاه نظریه جامعه شناسی لوکاچ
    1392
  30. شخصیت حضرت علی (ع) در دو منظومه «علی نامه» ربیعی و «خاوران نامه» ابن حسام خوسفی
    1392
  31. مقایسه و ارزیابی هفت شرح نامه ی برجسته ی داستان رستم و سهراب
    1392
  32. جایگاه اهلی شیرازی در تحولات سبکی عصر تیموری
    1392
  33. بررسی تطبیقی شخصیت شاعر در حبسیات مسعود سعد و خاقانی
    1392
  34. بررسی تطبیقی کهن الگوی قهرمان در شاهنامه فردوسی و اودیسه هومر
    1392
  35. بررسی تبیطقی کن الگوی قهرمان در شاهنامه فردوسی و اودیسه هومر
    1392
  36. بررسی تطبیقی حکایات گلستان با حکایت کنتربری از لحاظ ساختار و محتوا
    1392
  37. بررسی عنصر شخصیت و شخصیت پردازی در اثار داستانی غلامحسین ساعدی
    1390
  38. بررسی شاخصه های سبک آذربایجانی در خسرو و شیرین نظامی
    1390
  39. بررسی و تحلیل شکواییه های شاعران برجسته ی سبک خراسانی (رودکی، عنصری، ناصر خسرو، مسعود سعد، انوری)
    1390
  40. بررسی و تحلیل شکواییه های شاعران برجسته ی سبک خراسانی (رودکی، عنصری، ناصر خسرو، مسعود سعد، انوری)
    1390
  41. آسیب شناسی دستور زبان دوره دبیرستان
    1390