Navigation
Skip to Content
Faculty
About the Faculty
History
Dean of the Faculty
Former Deans
Gallery
Contact us
Structure of the Faculty
Deputy Dean for Educational
Deputy Dean for Research Affairs
Deputy Dean for Postgraduate Studies
Educational Affairs
Educational Affairs
Educational Calendar
Available Courses
برنامه امتحانات نیمسال
برنامه درسی نیمسال
Bachelor’s Degree
Forms and Regulations
Postgraduate Studies
Forms and Regulations
Theses
Research Affairs
Research Affairs
Research Priorities
Research Forms
Workshops and Laboratories
Journals
فصل نامه علمی پژوهشنامه نهجالبلاغه
فصل نامه علمی پژوهشنامه انقلاب اسلامی
دوفصلنامه علمی پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی
دوفصلنامه علمی مطالعات اجتماعی قرآن
دوفصلنامه علمی دعاپژوهی
دوفصلنامه علمی رویکردهای حقوق سیاسی
فصلنامه علمی مدیریت محیطهای یاددهی- یادگیری در آموزش عالی
People
Professors
Professors of the Faculty
Emeritus Professors
Staff
Departments
Departments
Law
Theology
Educational Sciences
Iranistics
Islamic Studies
Foreign Languages
Arabic Language and Literature
Persian Language and Literature
General Linguistics
French Language and Literature
Ancient Culture and Languages
Fa
جستجو در دانشکده علوم انسانی :
Faculty - دانشکده علوم انسانی
menu
Home
Articles
Courses
Theses
Assistant Professor
Update: 2024-12-26
Ava Imani
Faculty of Humanities / Department of General Linguistics
Master Theses
بررسی ویژگی های زبانی مردان و زنان فارسی زبان در بافت های هم جنس و غیرهم جنس: رویکرد زبان شناسی اجتماعی
2023
مسئله اصلی این پژوهش بررسی ویژگی های زبانی زنان و مردان تحت تاثیر عوامل «جنسیت» و «سن» به عنوان مهم ترین متغیرهای اجتماعی و همچنین بررسی چگونگی بروز تفاوت های کلامی آنها تحت تاثیر عامل «بافت همجنس/غیرهمجنس» است. برای نیل به هدف مذکور، به بررسی مقولات زبانی «دشواژه»، «تردیدنما»، «لغات خاص زنانه و مردانه» و میزان به کارگیری «گفتار غیرمستقیم» در منابع مکتوب فارسی و گفتار روزمره فارسی زبانان پرداختیم. پیکره مکتوب پژوهش شامل 12 رمان فارسی بود (6 مورد قبل از انقلاب و 6 مورد بعد از انقلاب به صورت تصادفی گزینش شد) و به منظور تحلیل گفتار روزمرۀ گویشوران فارسی از پرسشنامه ای محقق ساخته بهره گرفتیم که به صورت تصادفی میان 523 زن و مرد فارسی زبان و در چهار گروه سنی 15-25، 26-35، 36-45 و بالای 45 سال توزیع گردید. یافته ها و نتایج تحلیل های آماری در منابع مکتوب نشان داد : 1. «جنسیت» بر کاربرد «دشواژه ها» تأثیرگذار است و مردان بیشتر از زنان از عبارات توهین آمیز استفاده می کنند (P= 0.00<0.05) 2. «جنسیت» در مقیاس کلی بر کاربرد «تردیدنماها» و «گفتار غیرمستقیم» تأثیری ندارد، اما در میزان استفاده از طبقات مختلف «تردیدنما» تفاوت چشمگیری بین زنان و مردان وجود دارد. 3 تأثیر عامل «سن» بر میزان کاربرد «دشواژه ها» و «تردیدنماها» معنادار است. به عبارت دقیقتر، گروه های سنی جوانتر (گروه های سنی 25-36 و 36-45) به میزان قابل توجهی بیشتر از دشواژه ها و تردیدنماها استفاده کردند. 4. عامل «بافت» بر میزان کاربرد «دشواژه ها» تأثیر معناداری دارد (65.2% از کل دشواژه ها در بافت هم جنس با گوینده و تنها 34.8% از این دشواژه ها در بافت های مختلط به کار رفته اند). همچنین در تحلیل گفتار روزمرۀ فارسی زبانان مشخص شد: 1. زنان نسبت به مردان از دشواژه های کمتری استفاده کرده و بسامد دشواژه های رکیک در زبان مردان به طور معناداری بالاتر است (P= 0.00<0.05) 2. زنان برای نشان دادن تردید بیشتر از «افعال گواه نما» و مردان بیشتر از «افعال قضاوتی» بهره می برند، با این وجود در مقیاس کلی «جنسیت» تأثیری بر کاربرد تردیدنما ندارد 3. عامل «سن» تأثیر معناداری بر کاربرد «تردیدنماها» ندارد، اگرچه افراد 25-15 ساله بیشتر از افعال وجهی، قضاوتی و گواه نما برای نشان دادن تردید استفاده می کنند 4. گروه سنی 25-15 سال به طور معناداری بیش از دیگ
>